onsdag 30 januari 2013

Kycklinggryta

Ni som känner mig vet att jag inte är så glad i mat. Har väldigt svårt för att blanda smaker och olika konsistenser. Blandar aldrig någonsin mat. Har nyligen lärt mig äta korv och bröd ihop och hamburgare med bröd (utan något mer då) utan att vilja spy ^^ MEN! Jag älskar att laga sådan mat, trots att jag inte gillar att äta den.. Älskar att slänga ihop en massa och se vad det blir av det hela. Tror jag har fått det efter pappa för han älskar att blanda allt han kan hitta i kylskåpet medan mamma är mer som mig och helst vill äta saker lite var för sig utan att blanda allt.

Hur som helst så är det underbart att ha en fästman som gillar grytor och grejer så man kan göra sånt ändå! Så idag har jag lagat en kycklinggryta som han ska få till middag ikväll. Hittade receptet på Egoinas blogg.

Ingredienserna jag använde (plus hönsbuljong och kyckling, glömde ta med det på bilden):


Jag började med att hacka och steka löken. Under tiden skar jag upp kycklingfilen i småbitar och sedan stekte jag den tillsammans med löken. Sen kryddade jag massor. Daniel säger att han gillar stark mat så nu är det upp till bevis ;) Medan det låg där hackade jag grönsakerna och när kycklingen börjat få lite färg hällde jag i dem också.


Sedan hällde jag i grädde och creme fraiche och rörde runt! Tog även i en buljongtärning och chutney. 



Sedan lät jag det bara stå och puttra på låg värme ett tag så var det klart! 


Så nu har Daniel något att äta när han kommer hem från skolan. Koka ris får han göra själv dock eftersom jag inte vet när han kommer hem ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar