söndag 20 oktober 2013

Förlag och företagsformer

Läser på om att starta eget företag. Tycker det är komiskt att enskild firma oftast beskrivs med att om du inte kan betalar dina räkningar kommer indrivningsfirman och tar din TV. Varför just tv:en undrar jag såhär mitt i natten? De kan la likaväl ta något annat ... Hmm ... Jaja. Enskild firma låter rimligast för min del då jag inte tänker inkludera någon annan i mitt förlag och därför inte kan ha ett handelsbolag.

Angående namnet har jag just nu två namn som jag velar mellan. Kommer nog resultera i en lottning i sista minuten för båda är lika bra, fast det ena är lite bättre för att det sticker ut lite mer än det andra som är rätt så alldagligt. Ponki förlag har jag dock uteslutit nu då det var alldeles för barnsligt och lätt kunde förknippas med barnböcker, vilket vore helt fel då jag kommer ge ut böcker för unga vuxna.

Allt det här får dock vänta till december. För nu väntar två veckors utbildning på jobbet + tentor/omtentor i de två kurser som snart är slut och i November blir det jobb, skola och NaNoWriMo som kommer ta upp all min tid. Men jag har satt ett inofficiellt realesedatum, mest för min egen del. Tänker dock inte gå ut med det än ifall något skulle ändras.

Ja, då vet ni hur det ligger till. Nu ska jag läsa vidare. Men tänkte först ge er lite tips på böcker för er som vill ge ut själva.

De här två har jag läst en hel del i och tycker särskilt om "Lyckas med bokutgivning".



De här två har jag inte läst ännu men såg att de fanns på biblioteket inne i stan så funderar lite på att låna hem dem också. Aldrig fel med mycket information! :) 


2 kommentarer:

  1. Jag har ett jättebra råd till dig: GÅ MED I EGENUTGIVARNA! Deras hemsida är lätt att hitta: egenutgivarna.se. De har en Facebooksida för medlemmar där man kan få massor av tips och råd och stöd... Och vilken gemenskap! Är som en fackförening i dess bästa bemärkelse. Det klokaste jag gjort sen jag började fundera på egen utgivning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har funderat på det. Men måste man inte vara egenutgivare för att gå med där? Har ju inte gett ut något än.

      Radera