fredag 17 januari 2014

Lite nytt och en del spånande

Tröttnade på den gamla designen och bytte lite snabbt. Får se ut såhär ett tag nu. Hope you don't mind ;)

Ledig idag. Legat i sängen hela förmiddagen och tittat på Heroes. Nu tänkte jag ägna resten av dagen åt att träna, läsa och jobba med lite annat hemifrån. Och tydligen gosa med Pepsi också, åtminstone om han får bestämma. Tänkte försöka lyckas med en timme på crosstrainern idag. Vet inte om jag kommer att lyckas dock, är nog lite väl tidigt än. Men det är alltid värt ett försök!

Till något annat. Boken jag skriver på just nu är så annorlunda mot Mellody Looh serien på så många vis. Och för mig som levt med Mellody och hennes vänner så länge känns det lite märkligt att plötsligt börja följa Natalja. Men jag gillar henne, starkt. Hon är speciell. Inte minst för att hon härstammar från en annan planet, har ett rosa öga och tillsammans med andra häxor/trollkarlar tränats för att eliminera häxjägare men hon har också det där lilla mörka som jag vill ha i alla mina huvudkaraktärer. De ska inte vara perfekta små flickor som alltid vet exakt vad som är rätt och fel. De ska göra många felsteg. Lockas av fel sidor. Men på något vis lyckas ta sig tillbaka.
Jag avskyr när huvudpersoner i böcker är så perfekta att de aldrig skulle kunna göra något fel, personer som sägs vara rakt igenom goda. Sådana finns inte. För alla kan göra fel och vara egoistiska emellanåt. Så även om mina böcker är fantasier och fyllda av övernaturliga ting tycker jag ändå att personerna ska vara realistiska. Många goda har mörker inom sig och de onda har ofta ett litet ljus inom sig, även om det nästan slocknat helt.
Kanske kommer det, som en av mina testläsare nämnde, skrämma bort en del läsare. Men då får det väl bli så. Jag blir "bortskrämd" av allt för perfekta personer för de kan jag inte se mig själv i för fem öre.

Dessutom har jag en tendens att alltid falla för skurken i dramat. Kanske har det att göra med att de alltid har en så fruktansvärd bakgrundshistoria som förklarar varför de blev som de blev. Jag har hur som helst börjat spåna på en historia där man ska följa själva skurken genom hela boken istället för den som blir jagad. Vet inte riktigt hur jag ska skriva den men jag tror det hade varit en annorlunda upplevelse. Om man tänker på hur många som exempelvis följer serier som "Dexter" där huvudpersonen faktiskt är en mördare så borde väl en sådan bok uppskattas?

Hmm, tåls att tänka på det där. Nu måste jag äta frukost. Det ska visst vara viktigt har jag hört ;)
Avslutar inlägget med en av de där "skurkarna" (han är väl inte riktigt en skurk i den bemärkelsen, men inte direkt en bra person, åtminstone inte i början, haha) jag fastnat för. Tycker allt att TVD kan börja nu igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar