torsdag 30 januari 2014

Magi & teknologi

Världen som Mellody Looh serien utspelas i är en framtidsvärld. Varelserna på planeten Lavida har kommit långt i teknologin och deras värld är på så vis ganska olik vår egen. Detta har varit något som känts självklart för mig ända sedan jag började skriva om Mellody men det har också ställt till det lite grann. Det är svårt att veta när karaktärerna ska förlita sig på teknologin och när de behöver ta till magin.

I en medeltida fantasyvärld är magin ofta livsavgörande. Det är något annorlunda, häftigt i en i övrigt rätt så tråkig värld, eller hur jag nu ska säga. Men i en framtid där maskiner kan göra så gott som allt, man har svävande bilar och utvecklade vapen är inte magin särskilt spännande. Det är svårt att få den att passa in, kan jag tycka. För egentligen, varför ska någon stå och kasta ett eldklot från sina bara händer med hjälp av magi när någon annan kan använda ett vapen för att göra exakt samma sak? 

Det är svårt att få ihop det hela. I ettan har jag försökt kompromissa. Ibland behövs magin, ibland behövs teknologin. Eftersom alla städer inte är lika välutvecklade har det gått ganska smidigt på grund av att teknologin helt enkelt spelat större roll i de större städerna än i de mindre, men i tvåan är det svårare av någon anledning. Det finns helt enkelt inte många tillfällen då de kan använda sig av teknologin och den glöms bort lite grann. Plötsligt skulle de lika gärna kunna vara i en medeltida fantasyvärld istället för en framtida.

Sånt ligger jag och tänker på här mitt i natten. Försökte bolla det hela med Daniel, men tydligen var det så tråkigt att han somnade ;) Men ärligt talat är det lite svårt att balansera detta. För mig är Lavida - åtminstone delar av det - gjord till att vara en framtidsvärld men samtidigt är alla varelser som lever där magiska - på ett eller annat vis. Så egentligen kanske de inte ens hade behövt tekniken, kan man tycka. 

Nåja. Ni får ursäkta om inlägget är en aning rörigt, det är trots allt mitt i natten. Jag får väl låta hjärnan spinna vidare på det där ett tag. Det är ju inget jag tänker förändra, snarare hitta sätt att kompromissa dessa båda sidor av världen. Så tekniken och magin får gå lite hand i hand. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar