måndag 10 mars 2014

Det här med att tycka om sig själv

Jag satt och jobbade med mitt CV häromdagen och upptäckte att jag inte hade en enda ny bild på mig själv. Alla bilder jag hade var från sommaren 2012 och därefter var det i stort sett tomt, om man inte räknade lite pixliga bilder från min webcam. Det är kanske inte så konstigt med tanke på att jag under det senaste året inte känt mig bekväm framför en kamera. Har tyckt att jag är för stor, delvis pga av mina egna självdestruktiva tankar men också pga att folk i min närhet nämnt det gång på gång. Så när jag beslutade mig för att ta nya bilder till mitt CV var det med en fruktansvärd ångest. Vad skulle jag ha på mig? Kunde inte gärna stå i mjukisdress. Men vad passade någon med min kroppsform? En sopsäck?

Så jag började med det jag känner mig mest bekväm i för tillfället, en kofta som inte sitter åt någonstans. Och så började jag fota. På de första bilderna slokade hela jag. Som en vissen blomma. Ingen glöd i ögonen överhuvudtaget. Så jag satte på lite musik och försökte slappna av. Allt eftersom kameran klickade så kändes det bättre. Jag bytte om. Drog på mig en kavaj och kände mig plötsligt bekväm framför kameran igen, åtminstone tillräckligt bekväm för att få till några bra bilder.

Det kanske inte verkar som någon stor grej. Men för min självkänsla var det faktiskt det. Även om jag är 10 kilo tyngre än förut kan jag få till hyfsat bra bilder. Och förhoppningsvis fick jag till någon som kan göra att arbetsgivarna blir intresserade av mitt CV också!

Nu ska jag snart ner till stan för att träffa Maria och planera lite radio. Och ikväll blir det förstås ett nytt avsnitt av 45minuter. Där kommer vi inte snacka självkänsla, men däremot skrivtips och spela en hel del musik. Ikväll är nämligen sista programmet inom "Böcker och skrivande" och nästa vecka kommer vi hoppa vidare på tema "Foto". Lyssna vettja!




2 kommentarer:

  1. Du är så fin så! Hoppas självkänslan håller i sig länge ^^ <3

    SvaraRadera