fredag 30 maj 2014

Mina tankar om: Eldbunden

Första recensionen i den här bloggen. Tanken är att jag ska sluta skriva på den gamla nu och istället bunta ihop allt här. Så kika in här i fortsättningen!! :) 

Titel: Eldbunden
Författare: Ylva Lee Lindell
Förlag: Mörkersdottir
Antal sidor: 267
Serie: Eldbunden

Om boken: Känslan att bara vara vanlig är ingen känsla som Mindra är särskilt bekant med. Omgiven av ungdomar från vanliga hem, med vanliga familjer och vanliga intressen känner hon sig ganska ensam. Mindra kommer till internatskolan S:t Mikas en sen höstkväll med en sliten tygväska. Familjen som hon varit placerad hos i flera år har tröttnat på hennes vanskliga tonårsbeteende och givit upp om att hon någonsin ska bli som andra. Utåt sett är hon en helt vanlig tjej med alla attribut som andra tonårstjejer men inuti bär hon på en stor hemlighet och en ännu större fruktan: Eld. Vart hon än går har saker en tendens att börja brinna. Hon vet inte varför eller ens hur hon ska kunna stoppa det. Det enda hon verkligen önskar är att någon gång någonstans bli accepterad för den hon är. Men så träffar hon Bastian. Bastian förstår och lyssnar och accepterar henne precis som hon är. I Bastians värld känner hon sig plötsligt hemma men en sak står klart redan från början: han är inte som någon annan hon mött och plötsligt befinner hon sig i en verklighet där änglar och hämndlystna spöken är vardagsmat.

Mina tankar: Första gången jag påbörjade den här boken var i höstas, då som e-bok. Men det var något som gjorde att jag inte riktigt fastnade då. Jag gillade inte riktigt Ylvas skrivspråk och tyckte väl att början av boken var lite trist. Så jag struntade i den. Men nu när jag fick hem den som recensionsex så gav jag den en ny chans. Och vet ni? Jag gillade den skarpt! Det är en väldigt fantasieggande berättelse som känns nytänkande och annorlunda även om det är varelser man läst om tidigare. Boken kändes välplanerad och ja, jag tyckte om den helt enkelt.
Jag tyckte om Mindra, vilket var kul eftersom jag sällan brukar fastna för huvudkaraktärerna utan mest bara irritera mig på dem. Men det var något med henne som jag fastnade för. Dessutom gillade jag att ingen verkade veta riktigt vad hon var för något utan man ständigt fick reda på nya saker om henne. Sånt kan bli klyschigt ibland men jag måste säga att Ylva har lyckats väldigt bra för här blir det inte alls det, utan bara intressant. Dock tyckte jag det var lite underligt hur alla i hennes närhet verkade älska henne så fort de såg henne. Som Isa exempelvis som mer eller mindre verkade avguda henne trots att de knappt kände varandra. Det kändes lite overkligt för min del.
Bastian fastnade jag inte alls för av någon anledning. Han kändes svår att greppa och jag föll inte alls för deras kärlekshistoria. Allt gick lite för fort mellan dem tyckte jag. Det kändes nästan som om jag missat ett kapitel eller två ...
Delhad tyckte jag däremot om. Han hade en intressant personlighet och kändes dessutom lite mystisk. Egentligen var han väl precis en sådan karaktär som jag brukar falla för, så det var väl inte särskilt underligt att jag gjorde det. En man med hårt yttre och förstört inre. Faller lätt för sådana alltså. Lite intressant också att läsa att formskiftarna i den här berättelsen är lågt stående varelser när de i mina egna böcker är härskare ;)
Men en liten sak som drar ner betyget lite är väl ändå triangeldramat. Det var lite Twilight över det hela och jag måste säga att jag har börjat tröttna på det nu. Allt det här med vem man borde vara med och vem man vill vara med. Visst, det kan fortfarande vara kul att läsa ibland men vid vissa tankar/repliker kom jag på mig själv att sucka och tänka att "det här har jag läst/hört förut".

Så ja, kort och gott en helt klart läsvärd bok som jag rekommenderar till alla fantasyälskare där ute men ett litet minus med triangeldramat.

Betyg: 7/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar