onsdag 11 juni 2014

Att skriva något man redan skrivit

Sitter och försöker få till ett kapitel på tvåan som lyckats försvinna. Misstänker att jag hade den versionen sparad på datorn - den som låg i dropboxen var äldre - så den försvann i samband med att datorn kraschade för några veckor sedan. Så nu måste jag försöka skriva om kapitlet vilket tydligen är svårare än man skulle kunna tro. Av någon anledning har jag jättesvårt att få ur mig texten, även om jag vet exakt vad som ska hända. Det enda jag kan tänka på är att "jag fick ju till det så bra sist" och "hur ska jag komma ihåg alla bra repliker?"... Det är så frustrerande. För det är ju skvatt omöjligt att få till det exakt som förra gången. Att komma ihåg exakt vad alla sa vid varje tillfälle. Jag skrev det trots allt för flera månader sedan.

Åh. Vet inte hur jag göra för att sluta tänka på hur jag skrev det förra gången. Borde ju vara enkelt att bara skriva det på nytt kan man tycka, men tydligen inte ...

Någon som varit med om detta? Vad gör man?!

5 kommentarer:

  1. Det har hänt mig ett antal gånger (bland annat på grund av ett psycho-Word som helt plötsligt avslutade sig själv)! Numera är jag fullständigt paranoid för att något ska försvinna, så jag lägger över allting på en extern hårddisk regelbundet (typ en gång i veckan), samt skickar alla dokument jag jobbat med under dagen till mig själv på min mejl. Vill aldrig bli av med något igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att jag vore så paranoid, men tyvärr så "går det alltid över". Strax efter jag blivit av med något är jag jätteduktig på att spara överallt och säkerhetskopiera men sen glider jag ur de vanorna igen. Så nu får nog dokumentet ständigt ligga i dropboxen tror jag. Ser egentligen ingen anledning att flytta det därifrån ändå och där är det säkert om dumburken skulle krascha igen!

      Radera
    2. Efter tillräckligt många gånger så blir man det till slut. ;) Men bra, dropbox är perfekt!

      Radera
  2. Hände mig med de första tio sidorna till bok fyra. :-S
    Datorn la av och USB minnet jag använde då slutade fungera.
    Försökte också få till det på samma sätt igen "för det var ju så bra" och jag var så nöjd med hela början. Men tillslut gick det inte och jag fick bara glömma det jag hade skrivit och börja om från början. Låtsas som om jag skrev det för första gången.
    Tror faktiskt att det blev bättre i slutändan. :-)
    Nu ligger allt mitt på dropbox!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker tänka så jag också. Men det är svårt! Fast snart har jag fått till det mesta så jag bara kan gå igenom och redigera och fylla ut. Så det blir nog bra tillslut ändå :)

      Radera