söndag 22 juni 2014

Mina tankar om: Dödens gåva

Titel: Dödens gåva
Författare: Nellie C Lind
Förlag: Sense förlag
Antal sidor: 253
Serie: Völvornas gudar

Om boken: När den gamla och sjuka völvan Åshild bestämmer sig för att gå över till den andra sidan i förtid får varken Dagnie eller hennes syster Istrid något annat val än att försöka hjälpa henne. De kontaktar Dödens gud i hopp om att han ska uppfylla Åshilds önskan. Döden, som är en auktoritär och skrämmande man, är däremot inte intresserad av att hjälpa Åshild. Om Åshild vill ha hans hjälp vill Döden ha något i gengäld. Han vill ha Dagnie.

Mina tankar: Jag har precis läst de sista sidorna i denna bok och känner mig alldeles rörd. Åh, så fint slut det var! Till en början var jag lite skeptisk till boken eftersom jag tycker att det går lite väl fort fram mellan Dagnie och Döden. De hann bli kära utan att jag som läsare hann med vilket var lite tråkigt men ju längre in i boken man kom desto bättre blev det och slutet var som sagt jättefint. Och det är ju ändå lite spännande med en tjej som går och blir kär i självaste Döden.
Jag gillar hela idén i boken. Den utspelar sig i en medeltida by där alla är medvetna om gudarnas existens men det bara är völvorna som har kontakt med dem. Jag hade tidigare aldrig hört ordet "völva" och tyckte det var intressant att få läsa om just dem (var självklart tvungen att läsa mer om dem nu medan jag läste boken, haha. Lite nörd får man väl vara).
Redan tidigt i boken får man veta att det är något som är speciellt med Dagnie och att det är därför Döden intresserar sig för henne, men man kan ändå aldrig förutse slutet. Åtminstone kunde inte jag det, vilket var skönt som omväxling eftersom man ofta har ett hum om hur en bok ska sluta.

Kort sagt är detta en bok jag helt klart rekommenderar. En fin kärlekshistoria, en bra fantasyberättelse och dessutom är den lättläst vilket kan vara skönt ibland, plus att det är en svensk författare och det gillas ju lite extra. Läs den!

Betyg: 8/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar