måndag 30 juni 2014

Mina tankar om: Vatten och salt

Titel: Vatten och salt
Författare: Sofie Trinh Johansson
Förlag: Romancedottir (tack för recensionsexemplaret!)
Antal sidor: 389
Serie: -

Om boken: En roman om att vilja ha det du inte kan få och att älska det som förgör dig.

Första gången Vilhelm ser henne är hon rödhårig och påstår sig komma från England utan att kunna ett ord engelska. Andra gången de möts är hon en mörkhårig fransyska som inger mer än han känner igen. Men vem är hon och varför vill ingen tala högt om henne? Vilhelm lär sig snart att kärleken inte alltid betyder sanningen och att man kan bli förälskad i lögnen. "Vatten och salt" är en berättelse om kärlek med gränser, gränser som suddas ut ju närmare sanningen han kommer.

Mina tankar: Jag har varit sugen på att läsa den här boken enda sedan jag läste Sofies vampyrserie Halvblod och jag kände redan i början av boken att jag inte skulle bli besviken. Sofie skriver som alltid jättebra och gestaltar allt på ett sätt som får det att kännas som om man själv är på plats även om den utspelas i en annan tid. Dessutom tyckte jag det var intressant att för ovanlighetens skull läsa en bok där en man är huvudpersonen och där allt ses från hans perspektiv lite mer eftersom de flesta romaner inom genren romance är skrivna ur kvinnors perspektiv.
Jag gillar Sofies karaktärer och hon får dem verkligen att kännas verkliga och får dem att passa in i tiden med alla åsikter som folk hade på tidigt 1900-tal med allt vad gäller en kvinnas värde och plats i samhället. I synnerhet gillar jag Vilhelm som sticker ut lite grann eftersom han inte riktigt håller med om de åsikter de i hans omgivning har. Jag fastnade även snabbt för kvinnan i berättelsen och jag ville veta mer om henne från första stund.

Allt som allt tycker jag alltså att det här var en bra bok som än en gång visar vilken duktig författare Sofie är. Språket är jättebra, gestaltningen, känslorna och karaktärerna är på topp. Helt klart en bra kärleksroman att ta med sig till stranden i sommar!

Betyg: 7/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar