tisdag 1 juli 2014

Att intervjua sina karaktärer

Arbetar just nu för fullt på min synopsis till Hämnden (fast jag har fuskat lite och skrivit samtidigt så har redan 6 kapitel klara, men ändå, haha). Och jag måste säga att det här med att skriva synopsis inte alls har varit min grej innan. Jag har väldigt svårt för det, för jag vill bara sätta mig och skriva på berättelsen. Skriva ner alla tankar kring karaktärer osv kan man väl göra efteråt? Men häromdagen läste jag om att skriva synopsis i tidningen Skriva där de gjort en liten steg-för-steg guide för hur man skriver en synopsis och blev plötsligt inspirerad till att jobba mer med den. Det jag tyckte bäst om var att de föreslog att man skulle intervjua sina karaktärer, precis som om man pratar med en vän (eller kanske bara intervjuar någon till radio/tidning som ju är något jag är van vid). Fråga dem saker som "Var växte du upp?", "Vilken är din favoritmat?" och "Har du varit med om något som verkligen förändrat dig?" osv osv. Det här är något som jag - mot förmodan - aldrig tänkt på innan men som gjorde det hela så mycket roligare. Nu ska jag inte bara sitta och fylla i en lista eller skriva en liten tråkig textsnutt om varje karaktär utan jag ska faktiskt "prata" med dem. Fråga dem vad de tycker om saker och ting och sedan anteckna deras svar. Har redan fått veta en hel del om dem som jag inte visste om innan, som exempelvis vilka sjuka tankar som ryms i en till synes mycket fredlig person och att en av mina karaktärer fick en gryta varmt vatten över sig som liten eftersom hans syster snubblade med den och därav alltid duschar i kallvatten. Onödig fakta, men kul ändå. ;)

Så ett hett tips till er andra skribenter. Tycker ni det är tråkigt att skriva synopsis eller bara vill veta lite mer om era karaktärer - ställ frågor till dem. Bjud dem på kaffe och fråga ut dem om deras livshistorier. Man lär sig en hel del!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar