onsdag 27 augusti 2014

Mina tankar om: Drakjägarens flicka

Känns som om det var evigheter sedan jag skrev en recension. Men nu så tänkte jag sätta igång igen! 

Titel: Drakjägarens flicka
Författare: Jakkin Wiss
Förlag: Andra världar
Antal sidor: 356 (fast jag lyssnade på ljudboken)
Serie: Sagan om Dagronien (del 1)

Om boken: "Hon slöt sina ögon och väntade. Väntade på att brinna, att försvinna och förkolnas. Men hon höll sin hand uppe och koncentrerade sig på att avsky elden så mycket som möjligt så den skulle hålla sig borta. Det var hett, mycket hetare än något hon känt förut. Men hon stod kvar så när elden nådde fram till henne. Ann Rickardsdottir av Dagronien stod kvar. I väntan på undergången."
Drakjägarens flicka är ett spännande äventyr för både barn och vuxna.

Mina tankar: Till en början tyckte jag att den kändes lite för barnslig, men det släppte snabbt och jag upptäckte hur roligt det kunde vara att höra om upplevelsen ur ett barns ögon. Lilla Ann påminner mig om hur jag var som barn, lika frågvis och nyfiken på allt. Sen är det helt klart ett plus att Jakkin har en bra berättarröst, även om det ibland kan låta lite knasigt när han ska försöka imitera sina karaktärers röster.
Nåja. Jag älskade hela historien. Den kändes välplanerad och trovärdig. Min favoritkaraktär blev snabbt dranken Toby (misstänker att jag inte är den enda som diggar honom, haha). En härlig och lustig liten krabat.
Världen Dagronien känns helt klart som en plats jag skulle vilja besöka och att flyga på en drake lät helt underbart. Känner att jag redan längtar lite efter Jakkins nästa bok så jag kan få åka tillbaka dit igen!

Skulle väl kort och gott säga att Drakjägarens Flicka är ett fartfyllt, spännande äventyr för hela familjen. Helt klart läsvärd (eller värd att lyssna på, vilket man än väljer)!

Betyg: 9/10

Bild från bokmässan Andra Världar i våras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar