lördag 27 september 2014

Frågor och svar från bokrelease

På bokreleasen i lördags ställde Eva lite frågor till mig. Tänkte att några av er kanske är intresserade av att få läsa svaren och därför tänkte jag att jag även lägger ut dem här. Sa säkert lite annat också men det är svårt att komma ihåg allt ;) Tänkte även lägga upp lite kort om Lavida eftersom jag även pratade om det på releasen, men det kommer en annan dag!

-        Hur kom du på berättelsen om Mellody?
Var så länge sedan att jag inte minns när första fröet såddes. Allt började egentligen som en dagdröm när jag var mindre och ville fly iväg från verkligheten och försvinna in i en annan värld. Jag minns att jag satt redan på högstadiet och föreställde mig hur saker hände ute på skolgården med Mellody, Rose och flera av de andra karaktärerna som fortfarande finns kvar i den färdiga boken. Men en speciell händelse som jag minns är att jag satt på bussen mellan Aneby och Jönköping en tidig morgon och tittade ut över en dimmig äng. Då ”såg” jag hur en ung tjej kom springandes ut ur skogen och förvandlades till en enorm tiger. Och jag tror att det var där som idéen om formskiftarna föddes.

-        Mellody Looh - Födelsemärket är ju första boken i en trilogi. Hur kommer det sig att du valde att skriva en trilogi som första bok?
Det fanns helt enkelt så mycket material. Det skulle först ha blivit 6 böcker var tanken och när man läser Födelsemärket märker man att den är uppdelad i två delar som egentligen skulle getts ut som två separata böcker. Men när jag skrivit färdigt den första delen kände jag att den var lite kort, av någon anledning, och bestämde mig för att det istället skulle få bli 3 tjockare böcker. Så då blev det en trilogi!

-        Det finns häxor, vampyrer och andra varelser i din bok. Var har du hämtat inspiration kring hur de fungerar? Vad skiljer mellan dina varelser och så som de kanske fungerar i andra böcker?
Jag skulle nog säga att mycket har jag bara hittat på och hämtat från min egen fantasi. Men vad gäller vampyrernas utseende exempelvis har jag inspirerats lite från Sofie Trinh Johanssons vampyrserie Halvblod. Men kopplingen mellan vampyrer och formskiftare är något jag kommit på själv.
Skuggorna är ett exempel på varelser jag helt hittat på. ”Snodde” namnet Skugga från en gammal klasskompis, Natalie, som skrev en novell om skuggor på gymnasiet men mina är väldigt olika från hennes om jag minns korrekt.
Det är en del som skiljer mellan mina varelser och hur de "brukar" fungera. Något specifikt som skiljer är exempelvis formskiftarna som har ett märke på halsen som symboliserar det djur de kan förvandla sig till. Mellody då har ju en tiger. Detta är inget jag har hört om tidigare, men jag blev lite inspirerad av guldkompassen till en början där de har ett djur som går bredvid dem och symboliserar deras själ (om jag inte minns helt fel).

-        Har du bestämt vad som ska hända i del 2 och 3 i trilogin eller är det något som kommer utveckla sig när du skriver dem?
Jag har bestämt det mesta och vetat slutet väldigt länge men vägen dit förändras lite grann medan jag skriver och fler scener tillkommer och likaså fler karaktärer. Men i det stora hela har jag bestämt vad som ska hända.

-        Har du en bestämd disposition innan du börjar skriva eller skriver du mer utforskande?
Till första delen av Födelsemärket hade jag ingen synopsis. Jag hade lite lösa lappar överallt och dokument där jag skrivit kort om det för att visa lärarna, eftersom det var ett projektarbete. Men när jag sedan skrev del två hade jag en liten synopsis och nu har jag börjat bli ännu mer noggrann med det. Men jag har alltid en väldigt öppen synopsis i alla fall, så att jag kan ändra och lägga till lite som jag vill.

-        Vad ger dig idéer till böckerna du skriver?
Allt egentligen. Kan vara en händelse, en plats, en film, en bok, en person … Jag drömmer mig bort ganska lätt och får därför idéer ganska ofta. Min senaste idé fick jag när jag lyssnade på en låt om häxor och då började det snurra en massa tankar i skallen på mig.

-        Hur långt har du kommit med del 2 i trilogin? När räknar du med att den kommer ut?
Tvåan har precis varit hos de första testläsarna och jag tänkte ge mig på första redigeringsfasen nu så fort jag är klar med release och allt med den här första. Sen så ska den till lektörer och en testläsningsomgång till och sist men inte minst en korrektör och redigeras emellan alla … Men räknar med att den ska komma ut i september nästa år. Kanske kommer den tidigare men jag siktar på det i alla fall!

-        Har du börjat arbetet med del 3? Hur långt har du isåfall kommit?
Jag har skrivit en hel del scener till 3:an och jag har papper överallt med anteckningar till den eftersom det är saker jag kommit på under tiden som jag skrivit 2:an men den är långt ifrån färdig. Planen är att skriva den i vår och varva skrivandet av den med redigeringen av 2:an. Den kommer dock bli enorm så jag tror det kommer ta ett tag att skriva den.

-        Skriver du på något annat också?
Det gör jag. Ett annat fantasymanus som är fristående. Det är dock lite mer action än fantasy men den har fantasyinslag och utspelar sig på jorden. Handlar kort och gott om en tjej som heter Natalja och är häxa. Hon har fått se både sin mamma och syster bli mördade av häxjägare och själv varit på flykt från dem ett bra tag, men till slut så bestämmer hon sig för att slå tillbaka och det är kort och gott det boken handlar om.
Sen skriver jag även en roman som går under namnet ”Jag är din pappa ändå” som handlar om hur det är att växa upp med en pappa som är alkoholist. Där är det dock ingen fantasy inblandad. 

-        Hur länge har du skrivit böcker?
Jag har skrivit ett bokmanus innan Födelsemärket men det blev inget av det. Annars har jag alltid skrivit väldigt mycket noveller. Det var alltid det bästa jag visste när jag gick i skolan så skrivit det har jag alltid gjort men inte just böcker kanske.

-        Vem är din favoritförfattare inom fantasy och vad var den senaste boken du läste av hen?
Jag har många favoriter. Men jag säger nog samma som jag alltid säger: Emma Andersson. Jag älskar hennes fantasi och framförallt hennes skrivspråk. Hon är fullständigt amazing! Det senaste jag läste från henne var hennes senaste bok Mardrömmar.

-        Finns det specifika platser som inspirerat till platserna i boken? Isåfall vilka?
Till början har jag fått ganska mycket inspiration eftersom det utspelar sig i Jönköping men just vad gäller Lavida har jag nog inte hämtat så mycket inspiration ifrån verkliga platser. Är kanske mer sci-fi filmer och sådär i så fall.

-        Delar av boken utspelar sig i Jönköping. Varför valde du att den skulle utspela sig här? Vad är fördelen med att en del av boken utspelar sig på en verklig plats jämfört med att hela boken utspelar sig i en fiktiv värld?
Det finns ett väldigt enkelt svar på den här frågan och det är att jag helt enkelt såg det utspela sig när jag gick runt på stan och därför var det en självklarhet att det skulle börja här. Jag tycker dessutom det är lite roligt om man kan känna igen sig lite och kanske lista ut vart hon befinner sig, vart hon bor osv. Det är väl det som är fördelen. Man behöver inte hitta på så mycket för allt finns där. Men det är även en nackdel eftersom man inte kan fantisera ihop vad som helst. Man kan inte ändra en massa saker eftersom det skulle folk märka. I en fantasyvärld får man göra precis vad man vill. Det är ingen som har någon aning om hur världen ser ut utom man själv så där är man helt enkelt lite friare, men det är också ett större ansvar.

-        När föredrar du att skriva?
Mitt i natten när alla andra sover. Jag är en riktig nattuggla och får oftast energi strax efter 12 slaget. Man ser mig definitivt inte hoppa upp ur sängen tidigt en morgon för att börja skriva, det händer inte.

-        Hur får du tid med att skriva?
Jag tar mig tid, kort och gott. Ser till att vara ledig från jobbet en dag och bara stänga in mig på bibblan/ett café/mitt kontor eller något annat mysigt ställe och sen sitter jag där. Om jag jobbar mycket en vecka kanske jag skriver på bussen hem eller innan jag åker eller på lunchrasten. Det finns alltid tid för att skriva.

-        Vilken bok önskar du att du hade skrivit själv? Varför?

Åh, gud vad svårt … Jag måste nog säga Rör mig inte. Jag läste den ganska nyligen och tyckte den var så sjukt bra. Annars önskar jag att jag hade skrivit Divergent eller Kampen om Järntronen. Underbara böcker!

2 kommentarer:

  1. Vad kul att läsa! Spännande att få veta mer om dina tankar kring skrivande och böckerna om Mellody. Och alltid trevligt att vara omnämnd! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra! :) Haha ja, alla vet nog snart mitt svar på den där frågan så snart får jag den nog inte mer ;)

      Radera