torsdag 11 september 2014

Planer inför Nanowrimo 2014

Det börjar ju närma sig november igen (ja, det är faktiskt rätt snart) och för mig och många andra skrivgalna människor där ute betyder det en sak: NaNoWriMo! Skrivartävlingen som folk från hela världen deltar i varje år, inte för att man vinner något utan snarare för att det är så himla kul att skriva och peppa varandra. Så nu står jag i valet och kvalet om jag ska delta i år eller inte. Förra året skrev jag på uppföljaren till Födelsemärket under Nano men lyckades inte klottra ner så mycket som man "ska" (50 000 ord på en månad). Men tyckte ändå att det hjälpte mig en bra bit på vägen. Så planen för i år är att skriva på min fristående fantasybok som går under arbetsnamnet Hämnden. Har planerat vad som ska ske i varje kapitel och tänkte försöka få en helt färdig synopsis innan tävlingen börjar så jag har något att gå efter och "bara" kan skriva sen. Förra året hade jag riktlinjer och jag visste vad som skulle hända men fastnade ändå en del på smådetaljer. Så i år är tanken att jag bara ska skriva, skriva, skriva. Fastnar jag så lämnar jag en liten kommentar där och går vidare, så kan jag gå tillbaka dit efter tävlingen och lägga/rätta till scenen eller kapitlet som jag hoppade över. Tror det är enda sättet att lyckas få ner de där 1667 orden varje dag.

Så ja, okej. Egentligen är det väl inte mycket fråga om saken: jag ska delta i NaNoWriMo även i år. Sen får det gå som det vill. Har absolut ingen aning om hur mycket jag kommer att jobba i november, men jag tänker att jag måste ändå lära mig att balansera mina två jobb så egentligen spelar det inte så stor roll. ;) Plus att man har så många små tillfällen att skriva varje dag och om man bara tar vara på dem så blir det nog rätt många ord i slutändan ändå.

Borde nog skaffa mig en sånhär skylt också:


2 kommentarer:

  1. Jag funderar på att vara med i år, om jag hinner. Håller på att omarbeta mitt första manus och det måste prioriteras. Men om det går hade det varit gött att använda Nano till uppföljaren. Kanske sätter jag ett lägre mål, 25K istället för 50K på en månad! :) Har du några bra tips till en Nano-nybörjare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att sätta ett lägre mål kan vara smart :) Jag hade skrivit halva boken när Nano startade förra året och mitt mål var att avsluta den. Dock blev det inte riktigt så eftersom jag kom på allt för många scener att lägga till men jag kom i alla fall närmare slutet ;) haha. Så att sätta ett lite lägre mål är inte helt fel tror jag. Kanske gör det jag också, beroende på hur mycket jag jobbar den månaden :) Ett annat tips är väl bara att skriva, skriva, skriva. Hoppa över det som känns krångligt och gå tillbaka dit sen. Är ju orden som räknas, sen kan man alltid gå tillbaka och redigera tänker jag :) Säg till om du deltar i år så kan vi peppa varandra!

      Radera