fredag 17 oktober 2014

Bokbloggsjerka 17-20 oktober

Ja, då var det dags för jerka igen, värst vad veckorna går fort. Måste dock säga att jag inte riktigt förstår veckans fråga, kanske har det att göra med att mitt huvud känns som om det är fullt av bomull (eller kanske moln) pga febern och förkylningen men jag försöker mig på ett svar ändå..

Frågan lyder: Vilken bok bör man inte veta någonting alls om innan man själv läser den?

Jag vet nästan alltid något om böckerna jag ska läsa även om det varierar hur mycket och hur lite jag vet om dem. Tycker det kan vara bra att åtminstone ha en liten aning om vad boken handlar om eftersom åtminstone jag är rätt så kräsen när det kommer till genrer osv. Men jag vill samtidigt inte veta för mycket. Har man exempelvis läst på flera bloggar att boken i fråga är superbra, författaren har ett perfekt språk osv så kan det lätt bli som så att man sätter boken på en liten pedestal och sen visar det sig att den inte alls når upp till ens skyhöga förväntningar. Av den anledningen läser jag sällan böcker som alla pratar om, för att slippa bli besviken när den inte når ribban.

Tycker dock det är svårt att välja en specifik bok.. Men en bok som jag önskar att jag kanske inte vetat/hört så mycket om innan jag läst den är "De odödligas regler". Jag trodde den skulle vara mycket bättre eftersom den blivit hyllad av många av de bokbloggare jag följer medan jag tyckte den var rätt långtråkig. Så i det fallet önskar jag att jag kanske inte vetat så mycket sedan innan för då kanske jag hade tyckt den var lite bättre.

Mja, kanske inte blev något jättebra svar den här veckan. Skyller på sjukdomen, känner mig helt borta i skallen, haha. Nu ska jag starta en film och gosa ner mig i soffan med katten resten av dagen. Önskar att jag hade någon som kunde åka och handla clementiner och sånt gott till mig... Men men, det får vänta till i kväll när mannen slutar.


14 kommentarer:

  1. Jag tycker lite lika, vill inte veta speciellt mycket i förväg om böckerna jag ska läsa.

    SvaraRadera
  2. Håller med, det är verkligen lätt att bli besviken på en bok när man byggt upp massa förväntningen, då man läst vad alla andra tycker!

    SvaraRadera
  3. Jag vill egentligen inte veta för mycket om någon bok jag läser, men när det gäller en del böcker så spelar det ingen roll.

    SvaraRadera
  4. Det är nog så jag känner med, att jag vill ha en aning om vad det är för sorts bok utan att veta alldeles för mycket.

    SvaraRadera
  5. De odödligas regler är jag jättesugen på.

    SvaraRadera
  6. Söt kisse. Skyhöga förväntningar kan vara lika illa som förutfattade meningar.

    SvaraRadera
  7. De odödligas regler hade jag tänkt läsa pga hyllningar, men när det sen dök upp flera som inte gillade den då blev det aldrig av...

    SvaraRadera
  8. Håller med om att man vill veta lagom mycket, därför läser jag sällan böcker som är hypade just nu, antingen läser jag före eller efter kurvan :)

    SvaraRadera
  9. Att veta lite om boken behövs tycker jag, så att man vet om boken passar en. Men samtidigt så är det som du säger, det är lätt att få för höga förväntningar.

    SvaraRadera
  10. För höga förväntningar kan vara svårt att nå upp till. Hur bra boken än är... :)

    SvaraRadera
  11. Jag vill inte heller veta så mycket om böcker innan jag läser dem, särskilt inte vad andra trycker. Ju fler som tycker, desto ointressantare blir en bok nästan...

    SvaraRadera
  12. Fina Gabriellaaaa du har fått ett litet award av mig på bloggen hah :D in och kika! http://bookrelated.devote.se/blogs/29337165/sisterhood-of-the-world-blogger-award.htm

    SvaraRadera