torsdag 9 oktober 2014

Det här med recensioner

Fick min andra recension idag, som inte riktigt var lika positiv som den första jag fick. Kändes som en sågning i jämförelse, även om den inte var så hemsk som jag gått och varit rädd för att den skulle bli ;) Istället fick den mig att tänka på hur olika tankar folk kan ha om en och samma text. Det är så lustigt att vissa kan säga att karaktärerna är spännande och lätta att relatera till medan andra säger raka motsatsen. Att vissa vill att man ska berätta mer och andra mindre. Tror att man helt enkelt får finna sig i att alla inte kommer gilla en bok oavsett hur mycket man jobbar på den. I slutändan får man helt enkelt skapa något man själv tycker om och hoppas att det går hem hos någon annan, vilket jag gjort.

Men tycker ändå det är "kul" att få lite kritik eftersom jag då vet vad jag ska jobba på till nästa bok. Då kanske den blir ännu bättre! I mina ögon är den redan det för jag kan se en hel del förbättringar (i mina ögon i alla fall) sedan första delen. Känns som om jag och Mellody utvecklas tillsammans lite grann, vilket är väldigt roligt.

Är ni intresserade av att läsa recensionen jag fick idag finns den på Melanies blogg iHeartFantasy :)

Hur känner ni andra författare inför recensioner? Är ni lika panikslagna som mig varje gång ni vet att någon håller på att läsa den och väntar på att få höra vad de tycker?



3 kommentarer:

  1. din text/ditt språk i boken kanske hade blivit annorlunda om du haft en riktig redaktör som gått igenom boken men dig och jobbat på boken med dig. modigt att släppa en bok helt själv med egenstartat företag - skulle jag aldrig göra utan att någon annan gått igenom boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju förstås anlitat folk som har gått igenom boken, riktiga lektörer och en korrektör. Hade självklart aldrig gett ut den utan det.

      Radera
  2. Ooooh ja! Ångest, nervositet och alla känslor man kan ha kommer när någon ska recensera.
    Men det är ju så att alla kommer inte att älska den. Även om det är ens hjärtebarn och man har jobbat hårt och länge så kommer många att rynka på näsan ändå. Och det där med att en tycker att karaktärerna är bra och en annan tycker tvärtom är väldigt vanligt tror jag.
    Lisa Rodebrand recenserade min första och det var en bra recension men hon tyckte inte att man lärde känna karaktärerna tillräckligt. man knöt inga band till dom. I samma veva recenserade Kim Kimselius den och skrev tvärtom, att man verkligen känner med dem och att karaktärerna blev en del av hennes liv. Två recensioner som kom ut ungefär samtidigt och så olika!
    Jag tror att jag har börjat vänja mig nu. Jag bryr mig inte lika mycket längre. Även om en dålig recension säkert skulle få mig att gråta så skulle jag komma över det ganska fort i dagsläget.
    Men så länge kritiken är konstruktiv är det ju bara att ta till sig om man håller med eller bara säga "jaja, det är hennes åsikt" och gå vidare. :-)

    SvaraRadera