fredag 24 oktober 2014

Mer funderingar inför NaNoWriMo

Det snurrar runt rätt mycket tankar i mitt huvud nu inför november och årets NaNoWriMo. Först och främst så har det varit svårt att bestämma mig för vilken idé jag ska satsa på. Jag har velat mellan tre stycken: en romantisk komedi, en romantisk äventyrsroman och en spänningsroman med fantasyinslag. Men jag tror nog att det blir den sista (som var den jag hade tänkt från allra första början) eftersom den är mest planerad och jag inte vill fastna för ofta under skrivandets gång pga dålig planering. Men sen kan det hända att jag ändrar mig så fort jag sätter mig ner och ska börja skriva, man vet aldrig.. ;) 

Nåväl, om vi nu utgår från att jag kommer skriva fantasyberättelsen så har jag planerat tre tänkbara slut på den. Självklart behöver jag ju inte vara helt säker på slutet redan såhär i början men jag vill ändå ha en liten aning och i det här fallet så är de olika sluten väldigt olika. Olika karaktärer som får ta olika mycket plats och det är lite svårt att bestämma sig för vilket av dem som är bäst. 

Något som jag velat lite kring i denna berättelse är om det ska finnas någon form av romans i den. Jag menar, det är ju alltid fint med lite romantik men jag är inte säker på om jag vill att det ska vara fokus på det. Detta är precis vad jag sa när jag skrev första delen i Mellody Looh serien men där gick de och fick känslor för varandra i alla fall.. Så det gick inte riktigt att hindra, haha ^^ Men kanske kan jag lyckas hålla det utanför den här historien. 

Mja. Det är mycket som ska falla på plats och jag hoppas att det gör det innan november tar sin början. Om inte så får jag hoppas att det åtminstone faller på plats under skrivandets gång. Annars blir det jobbigt ;) 

Hur långt har ni kommit i er planering? 


4 kommentarer:

  1. Åh NaNoWriMo är så roligt! Detta blir andra året för mig. Jag har en tendens att skriva asmycket i början, men sen får jag skrivkramp och har svårt att föra det framåt. Jag har väldigt ont om tid i år dock, med tre omtentor under november... men jag ska verkligen försöka vara med ändå! Lycka till du med! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir andra året för mig också. Förra året gick det inte riktigt hela vägen men hoppas att det gör det i år! :D Jobbigt att ha omtentor samtidigt.. Men du får skriva så mycket som du känner att du hinner, det är alltid bättre än inget! :D

      Radera
  2. Jag har gjort en grov skiss över vad som kommer att hända i de olika kapitlen, rensat lite till och tagit bort ytterligare en karaktär. Jag är jättepeppad inför NaNo detta år. Förra gången blev det 600 ord. Hoppas kunna slå det "rekordet" denna gång, haha :)

    SvaraRadera
  3. Det skulle vara roligt att vara med i NaNoWriMo, jag har inte varit det förut, men känner att jag inte riktigt har tid för det. Det är lite så där med inspirationen just nu också, men det börjar bli bättre och jag ska försöka skriva mycket under november ändå.

    SvaraRadera