lördag 4 oktober 2014

Mina tankar om: Döda flickors dans

Läs min recension av första delen, Glashuset, genom att klicka här

Titel: Döda flickors dans
Författare: Rachel Caine
Förlag: Styxx fantasy 
Antal sidor: 319
Serie: Vampyrerna i Morganville (#2)

Om boken: Claire Danvers och hennes vänner i Glashuset har överlevt sin första strid mot vampyrerna, men nya orosmoln hopar sig redan vid horisonten och ingen går längre säker vare sig människa eller vampyr. Ett blodigt och våldsamt hämndtåg genom staden får snart konsekvenser för alla inte minst vännerna i Glashuset. När situationen blir desperat tvingas Claire göra allt för att hålla sig själv och sina vänner vid liv till och med söka hjälp hos Morganvilles mörkaste makter.

Mina tankar: Jag gillade den här andra delen lika mycket som den första. Den är lättläst, det händer saker hela tiden och dessutom tycker jag att Claire har växt en hel del sen förra boken. Nu är hon lite tuffare och säkrare på sig själv, eller som hon själv säger "Till och med en räddhare kan bitas, om den måste." 
Även att det var ett tag sedan jag läste första delen så kom jag snabbt in i den här andra. Vissa småsaker hade man glömt (som att Shane och Claire var kära. Jag minns inte ens detta?!) men det gick ändå som sagt.
Jag tycker att det är spännande att Amelie av någon anledning väljer att bry sig om Claire och ta henne och de andra under hennes Beskydd, även att hon egentligen inte har någon anledning att göra det. Ska bli spännande att se om deras relation utvecklas ytterligare i nästa bok.

Kort sagt så tyckte jag att den här andra delen i serien var läsvärd och spännande - även om den emellanåt faktiskt blev liiite långdragen - och jag tänker definitivt läsa sista delen så fort jag får tid. Helt klart en serie som jag tycker alla vampyrälskare ska läsa.

Betyg: 7/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar