onsdag 8 oktober 2014

Mina tankar om: Purgatorium

Titel: Purgatorium
Författare: Mikaela Knutsäter
Förlag: Mörkersdottir
Antal sidor: 341
Serie: Purgatorium (del 1)

Om boken: Samma dag som Willow fyller tjugo träffar hon Kain på nattklubben Purgatorium. Hon dras till honom, trots att han verkar farlig och redan tycks känna till saker om henne. Kain bor i ett slott, har ögon som tycks se Willows själ och han dyker upp på de mest märkliga ställen. Samtidigt som de träffas allt mer börjar ett par svarta korpar besöka Willows fönster på kvällarna. 
När sanningen om vem Kain är närmar sig undviker han Willow, samtidigt som den artige men mystiske Aristo börjar uppvakta henne. Hon upptäcker att hon har två farliga män i sitt liv, att de båda vill ha något från henne och att allt inte är som det verkar…

Mina tankar: Jag tyckte om den här boken. Det var länge sedan jag läste en bok som jag verkligen längtade efter att få sätta mig ner med och tänkte på även när jag höll på med annat. Men just så var det med den här. Jag vet faktiskt inte vad det var som skapade den känslan hos mig men den gav mersmak helt enkelt.
Willow är en karaktär som jag gillar men som jag samtidigt tycker är extremt blåögd. Jag har börjat bli lite trött på tjejer som faller för den där farliga killen som DE VET är farlig men de vill ändå inte tro att han skulle kunna göra dem något illa. I den här boken faller Willow för inte en utan TVÅ farliga killar och man vill bara slita sitt hår emellanåt när man läser, men det är väl lite det som är charmen och som får en att fortsätta läsa. Man undrar om hon kommer att inse någon gång att de där killarna inte är bra för henne och backa även om hon gång på gång visar att hon är rätt lättlurad.
Jag gillade Kain till viss del även om jag tycker han var lite ombytlig. Ena stunden väldigt matcho och otäck för att i nästa stund säga att han älskade henne. Och sen var han otäck igen. Och sen gullig. Mja, det störde mig lite. Dock gillar jag historien kring honom. Det känns som om Mikaela verkligen har tänkt till och just den vinkeln att han skulle vara son till Eva och Adam från bibeln var intressant.
Aristo störde jag mig på från första början och mest störde jag mig på Willow som inte begrep att han inte var en bra kille eftersom jag som läsare förstod det väldigt fort.

Satt hela tiden och tänkte på hur många av grejerna på Fridas lista över klyschor i YA-böcker som den här boken täckte (jag lär tänka på det i varje bok jag läser nu, haha) och kom fram till att den innehöll åtminstone 4/6 av dessa klyschor, men ändå får den ett högt betyg av mig. För trots klyschor så var det en mycket bra bok som var spännande rakt igenom (även att jag emellanåt hoppade över lite tankegångar som mest kändes upprepande och tråkiga) och som helt klart är värd att läsa.

Måste dock säga att jag tycker det är synd att även detta är en början på en serie. Tycker faktiskt det här hade passat som en enskild bok. Är lite less på alla serier nu (ja, jag är medveten om att jag själv skriver en serie). Men men, annars tummen upp!

Betyg: 8/10


2 kommentarer:

  1. Oj, tack för dina fina ord! Går det bra om jag länkar det här på min facebooksida? :)

    Mvh

    Mikaela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut, det får du gärna göra :)

      Radera