torsdag 2 oktober 2014

Omslag från början till slut

Jag har funderat så otroligt mycket över detta omslag. Lite för mycket tror jag. Men det är ju trots allt väldigt viktigt. Det är oftast det första folk ser och jag vet att många går efter just det när de plockar ner boken från hyllan. Måste säga att jag ändå är väldigt nöjd med det omslag jag har idag, även om det kanske inte skriker fantasy.

Tänkte börja med att visa er de omslag jag gjorde till boken på gymnasiet. Det var min dåvarande klasskompis Amanda Jensen som fick stå modell på dem. Anledningen till att det står "the birthmark" istället för "födelsemärket" är för att jag skrev första utkastet på engelska, innan jag valde att översätta den till svenska.




Ja, som ni ser har det ju hänt en del sedan dess. Det enda jag egentligen behållt är det blå ögat. Ett tag var jag även inne på om jag skulle ha någon form av illustrerat omslag. När vi hade som projekt på gymnasiet att utveckla oss inom fritt ämne inom media testade jag på att illustrera, att måla Mellody. Det gick ... sådär. Jag är en skribent, ingen illustratör ;) haha

När jag bodde i Norge beslutade jag mig för att min bok behövde ett nytt omslag. Jag hade tröttnat på de jag gjort under gymnasiet och tyckte inte att något såg tillräckligt fint ut. Så då satte jag upp en lapp på min mans skola där jag skrev att jag sökte en fotograf + några modeller till en photoshot. Var faktiskt förvånansvärt många som hörde av sig. Till slut blev det tre modeller och en fotograf. Maria som fick spela Mellody, Ronja som spelade Rose och Jörgen som spelade Triton. Dock beslutade jag mig sedan för att bara använda bilderna på Maria. Ida Romset var fotografen som hjälpte mig fotografera! 





Tyvärr hade jag inte en tanke på att jag skulle skriva kontrakt med varken modeller eller fotografen vilket strulade till det en del sen. Efter ett tag när det bara var någon månad kvar till boken skulle ut beslutade jag mig för att fota nya omslag istället, eftersom jag inte hade tid att vänta längre på att få svar angående kontrakten. Då återgick jag till Amanda Jensen som var modellen jag hade från allra första början. Vi fick till en hel del bra bilder och till slut valde jag att använda mig av den här:



Av någon anledning gör blogspot vissa bilder ljusare än de egentligen är, och det här omslaget är egentligen mycket mörkare i verkligheten. 

Vad tycker ni? Blev omslaget bättre med tiden? Det tycker åtminstone jag. Är supernöjd med det omslag jag har idag, även om jag tycker det är tråkigt att jag inte kunde använda mig av bilderna vi tog i Norge eftersom även de var riktigt bra!

4 kommentarer:

  1. Jag gillade det andra omslaget, med halva ansiktet på! Men detta du har nu är också bra (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, tycker också det var fint :) Men vet att jag såg ett omslag som såg ut exakt så och då ville jag inte ha det längre, haha ;)

      Radera
  2. Även om många av dem du hade tidigare är fina (gillar verkligen det med naglarna), är jag faktiskt glad över att det blev det du har nu som blev det slutliga omslaget. Det är precis ett sådant omslag som får mig att vilja titta närmare på boken, både lite mystiskt och vackert. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är också glad att jag valde det. Riktigt nöjd :)

      Radera