fredag 14 november 2014

Bokbloggsjerka 14-17 november

Fredag igen! Fast jag ska jobba hela helgen så det spelar iofs inte så stor roll x) Nåja, det är i alla fall dags för bokbloggsjerka igen. Den här veckan skriver Annika såhär:

Kan du berätta om någon bok/några böcker som beskriver kända berättelser ur någon annan huvudpersons synvinkel? Om du känner att du inte kan bidra på med ett svar på just den här frågan kan du i stället berätta om någon bok/några böcker som innehåller någon form av intertextualitet.

Först satt jag här som ett frågetecken en lång stund och tänkte att "nä, jag har absolut inte den blekaste aning." Satt och försökte googla intertextualitet för att begripa vad det var.. Men sen kom jag till slut på Kim M Kimselius historiska äventyrsböcker. Jag vet inte om de räknas som kända berättelser men de handlar ju åtminstone om kända händelser såsom en av hennes senaste böcker "Skräckresan med Titanic" där historien om Titanic berättas ur en lite annan synvinkel (inte hunnit läsa den själv än men hoppas den är bra!). Och andra exempel är hennes böcker från andra världskriget som även där berättar ur olika personers perspektiv.

Så ja, jag vet som sagt inte om detta räknas men det får bli mitt svar helt enkelt.. ;)
Ha en finfin fredag!


11 kommentarer:

  1. Den skulle jag vilja läsa, är lite fascinerad av Titanic olyckan

    SvaraRadera
  2. "Skräckresan med Titanic" verkar spännande, det får kollas upp vad det kan tänkas vara för annorlunda synvinkel den historiska händelsen beskrivs ur. :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det räknas. Har ett barnbarn som älskar Kimselius böcker.

    SvaraRadera
  4. Tror knappt det finns något rätt eller fel svar den här veckan :)

    SvaraRadera
  5. Historiska äventyrsböcker låter spännande. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  6. Kom faktiskt inte på ett enda svar i dag..

    SvaraRadera
  7. Det var ju ett riktigt bra svar! Historiska händelser skildrade ur andra perspektiv är ofta väldigt intressant att läsa.

    SvaraRadera
  8. Har inte läst något av henne, men det låter ju spännande.

    SvaraRadera
  9. Lät ju som en intressant bok

    SvaraRadera
  10. Jag tyckte den här var riktigt svår, fick ta till en bok jag läste för 30 år sedan...

    SvaraRadera