fredag 21 november 2014

Bokbloggsjerka 21-24

Då var det dags för bokbloggsjerka igen. Den här veckan tar Annika upp varför hon läser böcker och veckans fråga blir därför: Vad säger du? Varför läser du egentligen böcker?"

Jag har faktiskt aldrig tänkt så mycket på varför jag läser böcker. Nu på senaste har det blivit rätt mycket att jag läser för att jag skriver och behöver utveckla mitt skrivspråk. Men när jag tänker på det så hoppas jag verkligen inte att det är enda anledningen till att jag läser.. Ibland läser jag för att jag känner att jag måste pga olika anledningar och det är också en ganska tråkig känsla. Men för det mesta tror jag ändå att jag gör det av samma anledning som jag skriver. Det är ganska skönt att få komma ifrån verkligheten ibland, få hoppa in i någon annans eller ens egen fantasivärld och se världen ur en annan persons ögon. Man brukar ju säga att någon som läser böcker har levt tusen liv medan någon som aldrig läser bara levt ett och det stämmer ju ändå rätt bra.

Så ja, jag tror det är anledningen till att jag läser. Att få komma ifrån en grå och trist vardag emellanåt. Sen är inte alltid vardagen grå och trist förstås, men när den är det är det ganska skönt att ha en annan värld att kliva in i!

13 kommentarer:

  1. Ett liv för varje bok man läst, härligt :)

    SvaraRadera
  2. jag som gillar läsa gråa "trista" böcker ibland :)

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det härligt att ha en annan värld nära till hands att bara kunde kliva in i när man vill!

    SvaraRadera
  4. Håller med om att det genom böckerna kan vara skönt att ha en annan värld att kliva in i ibland - sen får man kalla det vad man vill.

    SvaraRadera
  5. kanske Joyce Casrol Oates´bok En författares övertygelse. Liv, hantverk. konst är något för dig? om skrivande och läsande

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja den kanske vore något att kolla upp :)

      Radera
  6. Just nu skulle jag behöva någon riktigt bra bok så jag slipper tänka på tråkigheter.

    SvaraRadera
  7. För mig är det verkligen att hoppa in i någon annans värld!

    SvaraRadera
  8. Det var en bra och passande bild :)

    SvaraRadera
  9. Skönt att komma ifrån vardagen emellanåt!

    SvaraRadera
  10. Den egna fantasivärlden är också skön avkoppling.

    SvaraRadera
  11. Passande bild :) Visst handlar det om verklighetsflykt ibland, men det är inte bra därför jag läser. Det bästa jag vet är att krypa ihop i soffan och försvinna in i andra världar och lära känna olika karaktärer.

    SvaraRadera
  12. Det finns så många anledningar att läsa!

    SvaraRadera