lördag 6 december 2014

6 december. En riktigt bra ungdomsbok jag läst under 2014

Då var det min tur att skriva ett inlägg i Sofies julkalenderbloggstafett. Vi ska ju skriva om den bästa ungdomsboken vi läst under 2014 och jag tänkte försöka välja en som kanske inte så många känner till. Därför valde jag bort de två jag kom att tänka på först (Divergent och Rör mig inte) och valde istället Purgatorium av Mikaela Knutsäter som jag läste för inte så värst länge sedan. Det är kanske inte helt en ungdomsbok i den bemärkelsen (eller åtminstone inte en sådan som jag automatiskt tänker på när jag tänker ungdomsbok) men jag tycker helt klart att den kan läsas från 15-16 och uppåt.

Det är en svensk fantasybok som är utgiven på Mörkersdottir förlag och den tillhör genren Paranormal Romance. I boken får man följa Willow som är en väldigt härlig huvudkaraktär med tuff attityd. Samma dag som hon fyller tjugo träffar hon Kain som hon genast känner sig dragen till. Kain bor i ett slott, har ögon som tycks se Willows själ och han dyker upp på de mest märkliga ställen. Samtidigt som de träffas allt mer börjar ett par svarta korpar besöka Willows fönster på kvällarna. 
När sanningen om vem Kain är närmar sig undviker han Willow, samtidigt som den artige men mystiske Aristo börjar uppvakta henne. Hon upptäcker att hon har två farliga män i sitt liv, att de båda vill ha något från henne och att allt inte är som det verkar…

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken även om jag till en början var lite skeptisk eftersom det kändes som om det skulle vara något jag läst tidigare, men även om jag kände igen konceptet så blev jag positivt överraskad av den. Så det är en av de bästa böcker jag läst under 2014! :)

Så den blir mitt tips i den här stafetten. Imorgon får ni besöka Mia för att öppna lucka 7! 

Omslaget ser otäckare ut än vad boken egentligen är.. ;)

2 kommentarer:

  1. Bara namnet Willow får mig att vilja läsa. Handlingen låter bekant, men triangeldramaär ju spännande. Och Mörkerdottir är bra!

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt inslag i julkalendern! :)

    SvaraRadera