söndag 7 december 2014

Adventskalender 2014 - Tävling 2

Andra advent. Ännu närmare jul! Och det är dags för andra tävlingen i årets julkalender. Den här gången blir det high fantasy för hela slanten där ni får träda in i nya spännande världar.

Veckans tävling arrangeras av Poopuu förlag i samarbete med fantasyförlagen Undrentide och Antares. Tack för er medverkan!

Paketet innehåller:

- Fredens pris av Anna Blixt

Bortom hav, rev och dimma ligger riket Vangrind, där det svartögda häxfolket lever i skuggorna. Bland dem finns Minora, en flicka vars mörka arv har dömt henne till ett liv på flykt. Tillsammans med sina syskon jagas hon ut i vildmarken av de som kallar sig Ljusets folk. Det dröjer inte länge förrän ett krig bryter ut och konungens män kommer för att utrota häxfolket en gång för alla.
   Mitt i krigets kaos anländer Wenneron, en krigare som avser att ena folket och leda dem till frihet genom skoningslös hämnd. Han blir deras räddning och väcker livsfarliga krafter till liv. Minora dras in i hans krets av förtrogna och inser snart att han kommer att förbanna landet såväl som rädda det.
   Detta är historien om en mörk frälsares väg till makten, det gyllene folkets återkomst, dimmans födelse, det sista kriget på Vangrind och en flickas liv i dess storm.

- Ödesgudinnans val av Caroline Hurtig

I en dimension bredvid människornas lever och verkar de fem ödesgudinnorna. Spinner livets trådar, vakar, vägleder och styr över alla själars öden. Den vackra fristaden som utgör dimensionen är inte enbart bebodd av gudinnorna utan de delar den med många olika väsen och själar som gjort den till sitt hem. Än så länge har de levt sida vid sida i fred men avskilda och avskurna från varandra. Men allt kan inte fortsätta gå i samma invanda spår och förändringen är nära....    Gudinnan Aria har så länge hon kan minnas levt i dalen där de har sitt tempel. Hon är mild, god och älskar sina själar så mycket att hon är villig att tänja på vissa gränser för att se till att de mår bra och finner sitt öde. Men när hon i en sådan handling vill hjälpa en människosjäl så sker det otänkbara. 
   Hennes egen själ upptäcker hur livet skulle kunna vara utanför templets väggar, ett liv fullt av kärlek och vänskap. Det dröjer inte länge innan andra får nys om hennes svaghet och hennes liv blir hotat från flera håll på grund av detta och hon tvingas fly. Ett förgörande krig utbryter i dimensionen och hennes själar hamnar i dess mitt. Men ödet är obevekligt och det har en plan för alla......även gudinnor. 

- Mellody Looh - Födelsemärket av Gabriella P. Kjeilen

Vad gör du om du en dag får lära dig att du inte är den du trodde ... och den du egentligen är kanske inte är den du vill vara?
   Märket på Erikas hals har alltid fått henne att känna sig annorlunda. När hon får veta att jorden inte är hennes hem och återvänder till planeten Lavida, en planet befolkad av varelser hon bara trott fanns i sagorna, hoppas hon på att äntligen få passa in.
   Men trots att hon har formskiftarnas märke verkar det inte vara det hon är. Krafterna hon bär inom sig är allt för mörka. Dessutom dras hon till en av de förvisade vampyrerna.
   Hon kastas in mitt i en uråldrig strid mellan ont och gott där det är svårt att skilja vän från fiende, med ett öde som väger tungt på hennes axlar. De vill att hon väljer sida. Ett val som visar sig vara svårare än hon trott.



Tävlingsregler:

    - Sprid tävlingen via er blogg, twitter eller facebook. (länk till det här inlägget ska inkluderas i ert inlägg) 
    - Kommentera detta inlägg och svara på frågan: "Vad är det bästa med fantasygenren?"
    - Glöm inte att fylla i er e-post så jag kan få tag på den som vinner! :) 

Tävlingen avslutas 13/12. Lycka till! :)


14 kommentarer:

  1. Det bästa med Fantasiböckerna, är flykten från den grå vardagen, man lever in i en annan spännande värld. Skulle jag vinna en av böckerna, hoppas jag på Fredens pris. Ödesgudinnan har jag redan. Håller tummarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att du vill vara med i tävlingen! Det är dock ett paket så om du vinner får du alla tre böckerna. Men då kanske det nya exemplaret av Ödesgudinnans val kan bli en julklapp till någon av dina nära och kära? :) Önskar dig lycka till i tävlingen!

      Radera
  2. Hej, nu är jag med och tävlar och har delat ett inlägg på facebook.
    Hoppas på att vinna! Jag har inte läst någon av dessa tre böckerna.
    Håller tummarna (y)

    SvaraRadera
    Svar
    1. E-post: ronjarisell@live.se

      Vilken bra adventstävling! 

      Här är mitt svar på "Vad är det bästa med fantasygenren?"

      Det bästa med fantasygenren är att den är spännande och att den har en annorlunda miljön och hela deras värld som skiljer sig ifrån vår men samtidigt är den ändå så verklig. Alla omöjliga uppdrag och kriget mellan det goda och det onda gör att man bara vill läsa mer och mer. Vänskapens band knyts ihop genom deras färd och romanser börjar pyra mellan vissa karaktärer. Älskar fantasy med övernaturliga varelser.

      Radera
  3. Det bästa med fantasygenren är att man försvinner ofta in i en helt annan värld. Man glömmer bort i vilken verklighet man lever i. Det är helt underbart att kunna öppna en bok och fösvinnan in i världen.
    Delat ett inlägg om denna tävling.
    lokialicante@gmail.com är min mejl.

    SvaraRadera
  4. Det bästa med fantasygenren är att man får dyka ner i en helt fantastisk värld där man verkligen får fly verkligheten för en stund. Jag har bloggat om tävlingen: http://arellskaforfattardrommar.blogspot.se/2014/12/tavlingstips.html vilket gör att den även syns på twitter (@mammajakeline) och facebook (http://facebook.com/arellskan och http://facebook.com/marell) epost: arell.maria@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Emelie Larsson7 december 2014 14:01

    Har delat på facebook ^^

    Det bästa med fantasygenren är att ingenting är omöjligt, det är bara fantasin som sätter gränser. Sen älskar jag drakar, och vart kan man annars vara nästan säker på att hitta dem? ;)

    duroniel@hotmail.com

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag har bloggat om din tävling här: http://www.charlottecederlund.se/2014/12/gabriellas-adventstavling.html
    Det jag älskar med fantasy är möjligheten att bygga egna världar med egna regler. Det är en flykt från verkligheten till nya platser där allt är möjligt!

    SvaraRadera
  7. Julianna Fredriksson7 december 2014 14:24

    Hej!
    Är gärna med.

    Det bästa med fantasyvärlden är att den är full av magi, och spänning från början till slut. Man vill bara fortsätta läsa tills boken tar slut. Min dotter är helt tokig i sådana böcker så denna vinst skulle bli en perfekt julklapp.

    Delar på Facebook
    https://www.facebook.com/julianna.fredriksson1

    Mvh Julianna
    julianna@bredband2.com

    SvaraRadera
  8. Det bästa med fantasy tycker jag är att man kan drömma sig bort till en helt annan värld.
    Om man bara vill fly verkligheten en liten stund, varva ner och drömma sig bort - då är det perfekt med en fantasy bok! :)
    Har delat tävlingen på min twitter, här:
    https://twitter.com/elinh942/status/541618981379919873

    elin.helmersson@live.se

    SvaraRadera
  9. Jag är också gärna med och tävlar! Jag tycker att det bästa med fantasy är alla möjligheter, att nästan vad som helst kan hända. Det är bara författarens fantasi som sätter gränserna.
    Här har jag tipsat om tävlingen: http://beasbokhylla.se/2014/december/tavlingstips.html

    /Sara på Beas Bokhylla - beasbokhylla@hotmail.com

    SvaraRadera
  10. Erika Axelsson7 december 2014 23:59

    Hej!

    Fantasy böcker är det bästa man kan välja att läsa om man vill fly sin vardag en stund. Jag kan känna att när jag sitter med en fantasy bok öppnas en helt annan värld med möjligheter, där finns så mycket olika historier att berätta. Jag känner även att jag kan koppla bort en tråkig grå och ruskig vardag med denna typen av bok. Jag älskar iden med Fantasy böcker att det finns så många olika historier att berätta, så många olika värdar.

    Jag har delat på följande sidor:
    http://somethinglikethatyouknow.blogg.se/2014/december/tavling.html
    https://twitter.com/Erika_Axelsson/status/541723195024625666

    MVH Erika
    Erika.axe.ea@gmail.com

    SvaraRadera
  11. Det bästa med fantasygenren är att jag får försvinna iväg på äventyr. Jag menar, att i verkligheten får jag inte jaga drakar, samarbeta med mystiska folkslag eller gå på livsfarliga uppdrag (och det är väl kanske tur). Men det är det som jag tycker är så underbart, att "jag" får göra alla de här sakerna när jag läser. Att jag som åskådare får vara med huvudpersonen och hans/hennes grupp och uppleva äventyret tillsammans med dem. :)

    Delat på min blogg: :)
    http://elinasbokliv.blogspot.se/2014/12/lite-pyssel-i-skolstressen.html

    Mvh Elina
    elinasbokliv@gmail.com

    SvaraRadera
  12. Det bästa med fantasy är att hela tiden upptäcka nya begåvade författare och få ta del av deras unika berättelser. Som läsare förundras jag ständigt och inser hela tiden att fantasin verkligen saknar gränser samtidigt som jag vet att även just min upplevelse av berättelsen är unik.

    Med vänlig hälsning
    //Per

    ptpilen@hotmail.com
    Delat på facebook

    SvaraRadera