söndag 14 december 2014

Adventskalender 2014 - Tävling 3

Tredje advent. Julen närmar sig med stormsteg och det känns ju superkul förstås! Men något som är ännu roligare är väl att det är dags för en ny tävling.

Veckans paket består av två rejäla tegelstenar och en liten behändig kortroman. Tävlingen arrangeras i samband med fantasyförlagen Antares och Undrentide!

Paketet innehåller:

- Porten av Astrid Ahlberg 

Året då Miranda fyller tjugo, förändras hennes liv dramatiskt. Hennes trygga tillvaro som enda barnet till ett lantbrukarpar på vars gård hon arbetar som djurskötare, splittras utan återvändo.   Upptäckten av Porten - en öppning till en annan värld - medför att hon möter nya utmaningar och en rad av människor med helt andra levnadsvillkor och för henne oacceptabla värderingar.   Inte minst får hon uppleva att kärlek och förnuft inte följs åt.

- Fred så gyllene av Stefan Hagel

I kungariket Semarien råder fred sedan sex gyllene decennier. Ätten Teraphen regerar från falktronen i huvudstaden Galenda. På ytan verkar allt lugnt, men under den hotar en tid där fel gränser korsas.   Någonting går sönder och hemligheter kommer i dagern. Tennara fasar för blomfesten medan kung Sanedars mor sanndrömmer. Moder superian Célenne ser kristallskärvorna. Vargbrodern Renlon är på jakt och kapten Geral leder utredningen av ett mord. Antalet sprickor i den perfekta fasaden växer och allt riskerar att rämna. Kommer den teraphenska freden att hålla?   I en värld full av oförutsedda ögonblick, osannolika väsen och ofattbar grymhet kan minsta beslut, minsta feltolkning, få oanade konsekvenser.
- För hennes skull av Elin Holmerin

Mörderska eller oskyldig? Ärkekansler Caranar stirrade på kvinnan framför honom. Händerna slagna i bojor. Fötterna kedjade till golvet. Precis som om den där tunna varelsen skulle kunna fly undan raderna av beväpnade vakter som stod uppställda längs salens väggar.   Veckor efter rättegångens slut snurrar tankarna fortfarande kring annat än politik och finanser, men trots intensivt sökande är hon som bortblåst. En dag dyker hon upp igen, svårt skadad, och när Caranar inser vad som har hänt, blir hans liv aldrig sig likt.

Tävlingsregler:

    - Sprid tävlingen via er blogg, twitter eller facebook. (länk till det här inlägget ska inkluderas i ert inlägg) 
    - Kommentera detta inlägg och svara på frågan: "Föredrar du långa eller korta böcker?"
    - Glöm inte att fylla i er e-post så jag kan få tag på den som vinner! :) 

Tävlingen avslutas 20/12. Lycka till! :)



10 kommentarer:

  1. Hej, jag föredrar normal långa / korta böcker då man inte vill att äventyret ska ta slut och med korta böcker kan det då komma flera delar. ��Svårt att välja :D

    Som i Harry Potter böcker finns det både kortare och längre böcker, då menar jag sidantalet.

    E-post: ronjarisell@live.se

    http://gpkjeilen.blogspot.se/2014/12/adventskalender-2014-tavling-3.html?m=1

    Lägger ut på min Facebook sida ☺
    Önskar dig en trevlig tredje advent!

    SvaraRadera
  2. Jag föredrar långa böcker eller serier. För man vet att man stannar längre i boken eller serien än i en kort bok.

    Epost - lokialicante@gmail.com

    Lagt ut inlägg på min facebook. (https://www.facebook.com/paula.eckeskog/posts/740127072746094)

    Ha en trevlig advent.

    SvaraRadera
  3. Delat på min fb: https://www.facebook.com/duroniel

    Jag gillar nog egentligen ganska långa böcker, sådär 500s eller så, men då jag typ bara läser fantasy så är det ju rätt standard ;) Däremot vill jag inte ha långa bokserier, men det är ju en annan femma =)

    duroniel@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Jag tycker lika mycket om långa som korta böcker, men det jag tycker är viktigt är korta kapitel! Finns inget så jobbigt som att läsa sida upp och sida ner utan mellanrum eller kapitelavbrott... Har läst några såna böcker, och även om historierna i sig var intressanta dog det lätt ut i och med att texten blev så grötig.

    Har delat på min twitter, här:
    https://twitter.com/elinh942/status/544166195327664128

    elin.helmersson@live.se

    SvaraRadera
  5. Nu är jag übersvensk och säger att jag gillar lagom långa böcker! :P ne, skämt o sido.. Jag föredrar böcker runt 300sid. Det gör att boken känns lite mer överkomlig tycker jag. Men som någon annan skrev, är den lång så är det viktigt med korta kapitel! Jag hatar att behöva stanna mitt i ett kapitel! :P

    Har delat på min blogg! :D
    http://elinasbokliv.blogspot.se/2014/12/adventstavling.html

    elinasbokliv@gmail.com

    SvaraRadera
  6. Jag älskar tjocka/ långa böcker.
    Marie

    Delar på Facebook
    https://www.facebook.com/marie.svensson.315/posts/10204501125421190

    SvaraRadera
  7. Är boken bra spelar det ingen roll hur lång den är, inom rimliga gränser så klart. Jag gillar tex inte när svenska förlag delar upp utländska böcker, vilket i bland händer inom fantasygenren. Här har jag tipsat om tävlingen: http://beasbokhylla.se/2014/december/ny-adventstavling-hos-gabriella.html

    /Sara - beasbokhylla@hotmail.com

    SvaraRadera
  8. Jag är en humörläsare som läser mycket efter känslor och dagsform, då blir det att ena dagen gillar jag en rejäl tegelsten men andra dagar så passar en kortare bok bättre. =) Så mitt svar blir: Både ock!

    Jag har delat på min blogg: http://www.midnattsord.blogspot.se/2014/12/adventstavling.html

    lilleman.bruhno@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Jag är den som gillar tjockare böcker då historierna håller längre, jag kan lära känna karaktärerna, omgivningen och hela historien där till på ett annat sätt än till en tunnare bok. Med tanken som den boknörd jag är så tycker jag alltid om att dyka in i historierna. Alltså; ju tjockare böcker ju mer att läsa, desto bättre! En tunnare bok har sina fördelar med, det går snabbare att ta sig igenom behöver inte lägga ner lika mycket tid för lära känna karaktärerna osv.

    Har delat inlägget här:
    http://somethinglikethatyouknow.blogg.se/2014/december/ytterligare-en-tavling.html
    https://twitter.com/Erika_Axelsson/status/544840519986458624

    MVH
    Erika
    Erika.axe.ea@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Hejsan!
    Jag har länkat till ditt inlägg:
    http://booktwin.blogspot.se/2014/12/tips-om-adventskalender-tavling.html

    Jag föredrar långa böcker, och helst ska det vara en serie på fler än 3 böcker också =)
    Hoppas inte det är för sent att delta ;)

    Min mail: rebecca.andersen@hotmail.com

    SvaraRadera