fredag 5 december 2014

Bokbloggsjerka 5 - 8 december

Dags för jerka igen. Denna vecka frågar Annika om: Hur tror du att man kan inspirera barns läsande? Har du några goda exempel?

Det första jag tänker är bara att föräldrar ska läsa med sina barn och köpa böcker till dem. Sen minns jag att jag gillade att få läsa i skolan, så länge som man fick välja vad man ville läsa förstås. Annars var det pest och pina, haha! Minns att vi även brukade ha "sagostund" (vi kallade den nog för något annat) i skolan där läraren läste högt för oss, några sidor varje dag som avslut på dagen. Det var riktigt härligt tycker jag. Så ja, det finns väl egentligen ganska många saker man kan göra för att inspirera barns läsande men jag tror det viktigaste är att inte tvinga på någonting, för då gör de ju oftast bara tvärtom ^^

Så det blir mitt svar i veckans jerka! Nu ska jag förbereda mitt bidrag till julkalenderbloggstafetten till imorgon och även förbereda den nya tävlingen i min julkalender som dyker upp på söndag (glöm inte att ni fortfarande kan delta i tävlingen som pågår just nu och vinna ett finfint bokpaket. Kika in här!). Jul, jul, jul. Men jul är ju kul. Eller vad säger ni?

Ha det fint!

9 kommentarer:

  1. Håller med! Läsning får aldrig vara något tvång.

    SvaraRadera
  2. Tror att detta är på en lagom nivå. I småskolan läste vår lärare varje morgon, bland annat Nils Holgersson :)

    SvaraRadera
  3. Det är nog många som fått sitt läsintresse släckt när de blivit påtvingade böcker som de inte velat läsa.

    SvaraRadera
  4. Tror att även vår lärare läste högt för oss ibland. Men har ju genom barnbarnen förstått att det är mycket större fokus på bokläsning numera, i alla fall i vissa skolor.

    SvaraRadera
  5. Frivilligheten är viktig. Tror mycket på högläsning.

    SvaraRadera
  6. Jag tror aldrig vi fick välja bok, medan jag ser att en del lärare låter barnen göra det. Bra framsteg tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Högläsning och frivillighet tror jag är två viktiga nycklar.

    SvaraRadera
  8. Tystläsningsbok i skolan är toppen.

    SvaraRadera
  9. Mina barn började läsa själva parallellt med att vi läste högt för dem, de var omgivna av olika sorters böcker och vi besökte bibliotek. De blev riktiga bokslukare, men bara i en period. Nu läser det inget alls, men jag lever på hoppet att de ska hitta tillbaka till läsandet igen.

    SvaraRadera