torsdag 18 december 2014

Författaren Eva Holmquist gästbloggar

Bokrelease för Attentaten i Gallus

I fredags hade jag releasefest för Attentaten i Gallus som Gabriella hjälpte mig att hålla i och min dotter hjälpte till med att fotografera… :)
Det blev väldigt lyckat. Jag hade kommit överens om att hålla den på Jönköpings stadscafé som ligger i samma hus som biblioteket. Både caféet och biblioteket hade hjälpt mig att marknadsföra tillfället. Lokalen var mysig med gran och utställningar. Vi hade också dukat upp snacks och bubblande äppeldricka för alla som kom. Efter lite mingel så hälsade vi välkomna, Gabriella intervjuade mig och besökarna ställde frågor. Sedan hade vi en mini-intervju med Ulrika Balla som gjort omslagsillustrationen och alla illustrationer i boken. Sedan avslutade vi med mingel och de som ville fick köpa en signerad kopia av boken.

Hur har jag gjort tidigare?
För mina tidigare böcker har jag gjort annorlunda med releasen. När Kedjor känns bara när du rör dig kom ut bjöd jag hem till en releasefest och eftersom jag inte fick rum med så många blev det en begränsad inbjudan. Det var trevligt, men det blev många som jag velat bjuda som inte blev bjudna p.g.a. platsbegränsningen. För Förlora för att vinna hade jag tänkt att ha en releasefest på Swecon, men i slutändan ställde jag in den eftersom det var så mycket andra aktiviteter. För Det är inte så lätt som du tror blev det ingenting alls, eftersom den släpptes 16 december och jag helt enkelt inte orkade samtidigt som födelsedagar och julen skulle fixas med. För Ödeland (som bara finns som e-bok) hade jag en release via ett evenemang på facebook. Trevligt, men inte alls samma känsla som när man träffas i verkligheten.

Eva med hennes illustratör Ulrika Balla.
Varför ska du ha en releasefest?
Egentligen känns den här releasen som den mest riktiga som jag haft och det gav vissa effekter som jag inte tänkt på innan. Det blev en mycket tydligare markering av att jag hade åstadkommit något, att jag hade gått i mål med ett relativt långt projekt. Det gav vänner en möjlighet att gratulera och glädjas tillsammans med mig. Även de som inte hade möjlighet att komma på releasefesten pratade om den både veckan innan och efteråt. Det är en fantastisk känsla när så många bryr sig om den milstolpe som releasen av en ny bok faktiskt innebär. Och det gav en anledning att höra av sig till tidningar, vilket resulterade i artiklar i tidningar och intervjuer i radion.

Framgångsfaktorer
Det är mycket enklare att ha en release på en offentlig lokal för du kan bjuda in vem som helst. Du behöver också marknadsföra tillfället via olika kanaler: webben, tidningar, radio, nyhetsbrev och affischer. Om ingen vet om att du har release kan ingen komma och det blir ju en ganska sorglig affär… ;)
Dessutom är det en fördel att ha hjälp… Det var ovärderligt att ha Gabriella som hjälpte mig ställa i ordning, välkomna gäster och intervjua. Många vill prata med dig under en release och du kan inte vara överallt. En annan sak är att du behöver hjälp med att fotografera. Min dotter hjälpte mig och det var också otroligt värdefullt. Du vill kunna visa bilder från tillställningen och själv kommer du att vara upptagen…
Så tack Gabriella och Maria för hjälpen! :)
Har du varit på någon bokrelease?

Eva Holmquist

Eva Holmquist har alltid varit fascinerad av hur världen fungerar och vad det skulle innebära för människor om förhållandena var annorlunda. Hennes berättelser startar ofta utifrån ett ”tänk om”. Hon är utbildad civilingenjör och jobbar som teststrateg när hon inte skriver science fiction- och fantasyböcker.
Hon är uppvuxen i Pixbo utanför Göteborg med den underbara närheten till Gunneboskogen och Rådasjön ett långt stenkast från huset. Numera bor hon i Jönköping.

Den 10 december släpptes hennes senaste bok: Attentaten i Gallus som är en ungdomsfantasy från 12 år och uppåt. Hon har tidigare kommit ut med böckerna:
  • Ödeland som är en novellsamling med tema utanförskap.
  • Förlora för att vinna som är ett rymdäventyr med fantasykänsla.
  • Kedjor känns bara när du rör dig och Det är inte så lätt som du tror som är de två första böckerna i en serie om ungdomarna ombord på rymdskeppet Diligentia.
  • Hästar på vift som är en hästbok för åldrarna 8 år och uppåt.
Hon har också med noveller i novellsamlingarna:
  • Flykten från Paradiset i Maskinblod
  • Som en film i Maskinblod 2
  • Vellians armé vinner alltid i Maskinblod 3
  • En annan dag i Kärlek i maskinernas tid
Attentaten i Gallus kan köpas hos både adlibris och bokus
Evas blogg hittar du här: www.ettknytt.blogspot.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar