fredag 23 januari 2015

Författarintervju med Ylva Lee Lindell

På måndag kommer en ny spännande tävling dyka upp på min facebooksida. Jag kommer nämligen att lotta ut Yva Lee Lindells bok "Eldbunden". Tävlingen kommer att pågå i en vecka och under samma tidsperiod kommer även hon att lotta ut ett exemplar av min "Mellody Looh - Födelsemärket" på sin facebooksida. Ett fint samarbete tycker jag som förhoppningsvis kommer leda till att många får en trevlig lässtund i vår! Tänkte att det kanske kunde vara kul för er att få veta lite mer om författarinnan innan tävlingen startar? Klart det är. Läs och bli nyfikna!

Ylva Lee Lindell debuterade med Eldbunden första delen av sin fantasy/paranormal romance serie hösten 2013. Året därpå kom uppföljaren Skogsblod som är den icke fristående fortsättningen och Ylva arbetar just nu på den sista och avslutande delen i serien. Orden Änglar, Eld,Hämnd, Blod och Kärlek är centrala i böckerna och har man läst dem förstår man precis varför.
Böckerna riktar sig främst till ungdomar och unga vuxna men har visat sig tilltala även många vuxna. Förutom skrivandet som just nu får ta stor plats håller Ylva även på med teater på amatörnivå och bollar förutom detta också vardagslivet med barn, villa och tre katter.
”Allt går bara man prioriterar” är något hon försöker ha som motto. Ofta ligger mycket fokus på skrivandet och det varierar hon med att spela teater och att vara med familjen. Men hon medger att det ofta blir sena kvällar och tidiga morgnar framför datorn för att hinna med annat förutom skrivandet.

Ylvas debutbok: Eldbunden. 
1. Kan du berätta lite om din bokserie om Mindra? När uppkom idéen?
Min serie om Mindra föddes egentligen med en bild av en tjej med rött lockigt hår som hade den ovanliga vanan att leka med elden. Eld har alltid fascinerat mig och det stod tidigt klart för mig att jag ville göra en stark tjej med svagheter. En tjej som försökte vara som alla andra fast hon egentligen var något helt eget. Historien om Mindra berättar om hur det är att vara ovanlig och att inte hitta sin plats i sammanhanget. Som tur är gör Mindra upptäckten om den alternativa värld som finns runt om kring henne. En värld full av änglar, skepnadskiftare och dryader. En värld där älvor och spöken har sin givna plats och där hittar hon också sin egen så småningom. Fast som i alla andra världar och verkligheter finns det strider och konflikter. I den nya världen går striderna till ytterligheter och eskalerar väldigt snabbt. Många ser henne och dömer henne även i den här världen och hon är med sina lågor och sin eld så pass ovanlig att hon är åtråvärd och sällsynt. Nästan lite för åtråvärd för vissa. Mindra måste hitta sig själv och försöka upptäcka vad hon är innan det är för sent och innan hon vet ordet av är hon inne i en karusell av förvirrade känslor, galna, pengahungriga skiftare och gamla hemligheter som ingen vill avslöja.

2. Vad var det som fick dig att vilja skriva om just änglar, nymfer och de andra varelser man får träffa i serien?
Jag ville gärna gestalta varelser som var ovanliga och sällan förekom i litteraturen. Änglar har jag alltid varit intresserad av. De är mytomspunna varelser men oftast med en religiös vinkel. Jag ville inte ha det så. Jag delade in dem i skyddsänglar, dödsänglar,fredsänglar och hämndänglar och gav dem typiska karaktärsdrag efter sina grupper. Sen skapade jag en alternativ,paralell värld till dem istället för den verkliga och befolkade den med dryader som sällskap och motpol. Jag har alltid gillat dryader. De är öppna, kärvänliga och spontana. Fast jag ville gärna ge dem lite mer än den där ”lulliga-lyckliga-våp” stämpeln som de hade. Mina dryader är mycket mer än så tycker jag och jag gillar dem verkligen. Nymferna tog jag med för att jag gärna ville skriva om dessa naturväsen. De också lite ovanliga och jag har inte hittat mycket böcker om dem alls faktiskt. I min värld är de uppdelade i element och de har full kontroll över det element de tillhör var de än kommer. Sen finns det många andra sorters karaktärer i böckerna, vissa har jag faktiskt uppfunnit själv men jag avslöjar inte alla. Lite ska man väl spara till läsupplevelsen ;)

3. Vart föredrar du att sitta och skriva? Vad inspirerar dig?
Jag försöker vara en caféskrivare(skriva på ställen där de säljer kaffe) men det går så där ärligt talat. Jag sitter nog helt hemma och skriver i lugn och ro. Musik inspirerar mig så Spotify är alltid på när jag sitter vid datorn. Gärna klassiskt och akustiskt. Sen promenerar jag gärna för att få fart på tankarna också. Mycket skogspromenader blir det innan ett manus är färdigskrivet.
Del två i serien om Mindra: Skogsblod.

4. Vad vill du framföra med dina böcker? Kanske en speciell känsla eller någon åsikt?
Jag riktar mig väl främst till barn och ungdomar med den här serien och där tycker jag det är viktigt att man talar om problemet som finns: Att alla inte får plats. Att alla inte är lika mycket värda. Alla ska få plats. Alla är lika mycket värda. Det finns ingen som är mer viktig än någon annan. Om det finns en andemening i böckerna om Mindra och de andra så är det just den att alla får plats och att alla har en plats att fylla.

5. Vad har du för drömmar med ditt författande? Vart skulle du vilja nå?
Drömmar om mitt författande? Ja. Att kunna leva på det hade varit fantastiskt. Att vakna varje morgon och veta att idag får jag gå upp och göra det som jag tycker är allra roligast i hela världen och få betalt för det. Det måste väl ändå vara något att sträva efter eller hur? Sen kan man väl alltid drömma om att den där berömde regissören dyker upp och hugger tag i mitt manus och gör storfilm av det. Ni vet han som filmade Hobbit. Det hade varit en dröm det :)

6. Sist men inte minst: vad skriver du på för spännande just nu?
Just nu skriver jag på tredje och avslutande delen om Mindra, Delhad och alla de andra. Det är jättejobbigt att steg för steg säga hej då till dem men allt bra måste någon gång ta slut och nu är det tyvärr så att serien bara har tre delar. Manuset går just nu under arbetsnamnet Stjärnvind och jag hoppas vara färdig med första utkastet till slutet av Mars.

Favoritförfattare: Finns så himla många men just nu är det nog Sylvia Days
romantiska/småsnuskiga lättlästa böcker och Gail Carriger med sin underbara steam punk serie om Alexia Maccon.
Tv: True blood och Game of thrones är självklara val i tv soffan.
Film: Ser allt, har nog inga favoriter.

Ylva har hittills skrivit Eldbunden och Skogsblod utgivna på Mörkersdottir förlag och tredje delen kommer om allt går som det ska lagom till hösten 2015. Utöver detta har hon även publicerat ett par noveller i livsmedelsarbetarnas facktidning Mål och Medel.

Du hittar Ylva på hennes blogg: ylvaleelindell.wordpress.com
Finns även en facebooksida: Ylva lee Lindell författare
och på Instagram på Ylva Lee Lindell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar