måndag 26 januari 2015

Hur fokuserad är du?

Såhär känner jag mest hela tiden just nu. My head is all over the place. Fastän jag hittat ny underbar inspirationsmusik att lyssna till medan jag skriver - som verkligen borde få min hjärna att komma på de mest fantastiska saker - så känner jag mig fullständigt oinspirerad och ofokuserad. Jag oroar mig för en massa saker bland annat. Det har blivit fel med mina fakturor till BTJ exempelvis och de har fått betala mer än de egentligen skulle gjort under en tid och jag vet inte alls hur jag ska lösa det vilket troligen snart kommer ge mig magsår. Suck.. Nu har det äntligen blivit rätt i alla fall och tryckeriet sänder istället faktura till mig varje gång BTJ beställer något så jag får betala frakt plus dra av deras rabatt, men ändå. Det stör mig att det inte blev rätt från början.. Och dessutom vet jag inte om jag kan fortsätta sälja till biblioteken då det inte är det minsta lönsamt. Som det ser ut just nu har jag en tryck-kostnad på 67,50 kr per bok och med ett F-pris på 99 kr tjänar jag alltså 21.60 kr. Men när jag säljer till BTJ däremot så får de 9 kr rabatt + att jag ska betala för frakten som på en bok är ca 56 kr. Så ja, jag går alltså back ca 43 kr per bok. Det känns inte så värt om jag ska vara ärlig.. Utöver detta så oroar jag mig för mitt vardagsjobb där det ska göras en hel del förändringar bland personalen och de två jag förlitat mig på sen jag började försvinner från avdelningen. Den ångesten. Men "som tur är" bleknar det lite i skuggan av allt det här med BTJ som mer eller mindre får mig att ligga sömnlös.

Ja, det var ju ett positivt inlägg, haha. Men jag känner mig verkligen inte positiv just nu. Pratade med en kollega på jobbet om det idag. Kanske är det vädret som får en att känna på det här viset men ingen av oss känner oss det minsta motiverade för att göra någonting överhuvudtaget. Kan det inte bara bli vår och sommar? Hade varit skönt måste jag säga.

Nåja. Ska titta på bilder på Pinterest en stund till nu innan det är dags att lägga sig. Och försöka koppla bort hjärnan lite grann, om det går ^^



4 kommentarer:

  1. Jag älskar den där bilden, den beskriver en stor del av mitt liv ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha ja, jag kände också så. Finns många e-cards som passar in på mitt liv har jag märkt x)

      Radera
  2. Usch vad tråkigt att det blev så med Btj.... :-( Hur gör alla andra som har POD och säljer till dem?
    Sen tycker jag ju att publit har en väldigt hög fraktkostnad. Det finns ingen möjlighet för dig att köpa hem lite böcker och skicka till btj själv? Så att alla beställningar går direkt till dig och du kan få ner kostnaden för frakten?
    Vad säger publit själva?
    De erbjuder en tjänst för författare och förlag och så är det inte ens lönsamt att gå via dem för att nå ut till biblioteken. Man går tom back!
    Tycker nog... om du orkar att du ska bråka lite med publit och kanske även btj för att få till det så att du åtminstone går jämt. Förstår att det är tungt och jobbigt men kämpa på!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns väldigt surt :/ Vet att vissa trycker upp en upplaga vid sidan om via ett annat tryckeri och säljer sedan dem till BTJ och låter bara försäljningen till privatpersoner gå via Publit. Men annars vet jag inte. Kanske sätter folk ett så högt F-pris att det lönar sig men det känns inte så bra med ett f-pris på 150 kr :S Men jag har funderat på om det går att göra så, att jag köper hem böcker och sen säljer själv till BTJ men är rädd att det ska bli krångligt. Att BTJ inte kommer begripa att de ska sända sina beställningar till mig istället för till Publit.. :S
      Publit själva säger väl inte så mycket egentligen. De menar att jag får sätta högre f-pris i så fall eller prata med BTJ då det är jag som skrivit avtal med dem. Jag försökte ju prata med BTJ om att inte betala frakt men det gick de inte med på eftersom min bok varit med i deras häfte och de då menar att de har gjort reklam för den... Så irriterande. Väntar fortfarande på svar om hur vi ska göra med de pengar som de betalt in för mycket. Jag måste ju ersätta dem på något sätt men jag får inget vettigt svar. Tänkte annars att jag måste ringa men det känns som om det blir svårt att förklara allt på telefon :/
      Jag får se hur jag gör. Men som det ser ut nu är jag ju rätt sugen på att säga upp avtalet med BTJ, just för att jag går back så mycket. Känns lite väl surt. :/
      Kram

      Radera