söndag 18 januari 2015

Minirecensioner: Attentaten i Gallus, Skogsblod och Kampen om järntronen

Jag har inte känt för att skriva recensioner på sistone (eller inte riktigt hunnit). Så nu tänkte jag istället sammanfatta de 3 senaste böckerna jag läst i ett och samma inlägg. Kanske fortsätter jag göra så om jag känner att det funkar för långa recensioner tar så mycket skrivtid från mig känns det som, haha ;)

Titel: Attentaten i Gallus
Författare: Eva Holmquist
Förlag: Ordspira Förlag
Antal sidor: -
Serie: Gallus (del 1)

Om boken: Matilda råkar drömförflytta sig till en värld där människorna lever som slavar åt ett bevingat folk som kallar sig gallus. Där måste kapten Fidesko i Gallus Flygvapen ta reda på vad som hänt med de slavar som försvunnit. Samtidigt får rövarpojken Sticke i uppdrag att spionera på slavarnas motståndsrörelse. Konflikten mellan människorna och gallus förvärras snabbt medan Matilda kämpar för att lyckas ta sig hem. Under tiden försvinner fler människor och det blir alltmer uppenbart att allt inte är som det först verkade.

Mina tankar: Jag läste den här boken både som testläsare och sen när den var färdig. Det är en bra fantasyroman som utspelar sig i en välgenomtänkt värld med många lärorika inslag i, såsom hur en konflikt kan se ut ur olika perspektiv. Den passar bäst för lite yngre läsare (runt 12 år) och innehåller en hel del fina illustrationer av karaktärerna och av de platser de besöker. Hade jag haft några barn i släkten hade detta helt klart varit en ultimat present!

Betyg: 6/10


Titel: Skogsblod
Författare: Ylva Lee Lindell
Förlag: Mörkersdottir
Antal sidor: 244
Serie: Eldbunden (del 2)

Om boken: Mindra är uppgiven. Delhad nonchalerar henne och Bastian går knappt att prata med. Trots allt som hänt har livet aldrig känts så rörigt och alla problem kväver henne. Dessutom kommer snart eleverna tillbaka till skolan för ännu en terminsstart. Mindra har bestämt sig, hon tänker inte vara kvar i något som hon inte längre tror på.
När Mindra en sen kväll klättrar ut genom sitt fönster på St: Mikas för att besöka sin familj, som hon så länge saknat, har hon ingen aning om att hennes utflykt till familjens sommarstuga i England kommer att föra henne ur askan, rakt in i elden.

Mina tankar: Jag minns att jag var lite kluven till Eldbunden och det av någon anledning tog mig ett 
tag att läsa ut den. Likadant kände jag med Skogsblod. Fastän jag tyckte om handlingen och verkligen älskar författarens skrivspråk så är det ändå någonting som inte får mig att fastna vilket gör att jag inte är så sugen på att läsa vidare. Men jag tycker ändå att det är en läsvärd bok och den kommer helt klart tilltala många andra fantasyälskare (och troligen icke fantasyläsare också)! Ylva har skapat en mycket spännande värld och allt känns väldigt genomtänkt. Hon har nämnt i intervjuer att hon vill skapa starka kvinnliga karaktärer och det tycker jag att hon lyckas med. Mindra är tuff och speciell, precis så som jag tycker bra huvudpersoner ska vara! Rekommenderas! 

Betyg: 7/10


Titel: Kampen om järntronen
Författare: George R R Martin
Förlag: Bonnier audio
Antal sidor: - 
Serie: Sagan om is och eld (del 1)

Om boken: I en svunnen tid inträffade en våldsam klimatförändring. Somrarna varar i decennier och följs av vintrar långa som en livstid. Längst upp i Norden ligger muren av is, ständigt bevakad av brödraskapet som vigt sitt liv åt uppgiften att skydda de sju konungarikena mot vålnader, kyla och okända faror. Men kusliga händelser vid muren förebådar en framtid av oro och krig. 
Robert Baratheon och Eddard Stark befriade en gång i tiden de sju konungarikena från den galne draklorden Aerys och det blev Robert som besteg järntronen medan Eddard drog sig tillbaka till sitt Vinterhed. 
Efter en lång tid av fred samlar sig kung Roberts fiender både i Norden och i Södern. Hans närmaste rådgivare har dött under mystiska omständigheter och till och med hans egen drottning smider i hemlighet onda planer. Kung Robert ber Eddard Stark om hjälp och Eddard och hans familj dras obönhörligt in i maktspelet kring de sju konungarikena. Intrigerna och maktkampen vid hovet leder till ett regelrätt krig mellan olika ätter och deras lorder.
Men det största hotet mot kung Robert är den mördade draklordens två barn, en son och en dotter som nu har vuxit upp. De lever i exil och har fått en fristad hos hövdingen över Dothrakiens grässlätter. Med hjälp av hövdingen och hans fyrtiotusen krigare ska så småningom en ättling av drakens blod åter sitta på järntronen.

Mina tankar: Anledningen till att jag inte skrivit en recension om den här innan är väl kort och gott för att det känns som om jag ligger hundra år efter alla andra när det kommer till att läsa de här böckerna, haha. Men nu håller jag oavsett på att lyssna på dem som ljudböcker och jag älskar dem minst lika mycket som jag älskar tv-serien. George skriver så fantastiskt bra och målande att man hela tiden ser allting framför sig och varenda karaktär känns väldigt stark och välplanerad. Jag trodde först att jag skulle tycka det var tråkigt att läsa böckerna efter att ha sett tv-serien men de innehåller ju fler scener som tv-serien inte tagit upp, vilket gör att det inte alls är något problem att både titta på serien och läsa böckerna! 

Solklar 10-poängare. I love it!

Betyg: 10/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar