måndag 9 februari 2015

Första svensken på NUBB

Jag har känt till NUBB ända sedan det startade via min bokbloggarkompis Line. Lite då och då har jag kikat in men jag har kanske inte tänkt så mycket på vad sidan egentligen är. Inte förrän hon frågade mig om jag ville vara med och bli första svensken i deras projektgrupp.

Så vad är NUBB då?
Jo, NUBB är en hemsida som vill arbeta med att förmedla ungdomslitteratur över landgränserna i norden. De vill helt enkelt skapa en hemsida för nordiska bloggare som skriver om ungdomsböcker!

Deras mål är:
- Sprida information om nordisk ungdomslitteratur
- Sprida information om nordiska bloggare som skriver om ungdomslitteratur
- Skapa en hemsida för nordiska bloggare, som skriver om ungdomslitteratur, så att de kan komma i kontakt med varandra

Redaktionen bakom NUBB består av både norrmän, grönländare och danskar och nu snart även en svensk. Deras främsta sysselsättning är att leta runt bland bokbloggar i deras egna länder (och även grannländerna) och hitta intressanta inlägg som fler kan vilja ta del av. Sedan hör de av sig till bloggaren i fråga för att se om de får lov att använda sig av dennes inlägg på NUBB. Om bloggaren i fråga godkänner detta så publiceras inlägget på NUBBs hemsida tillsammans med en liten textsnutt om bloggaren och länk till det ursprungliga inlägget. På så vis får fler ta del av det! Så om jag hör av mig till er och frågar om jag får använda era inlägg någon gång så vet ni varför ;)

Jag är inte fullt så insatt än, men hoppas på att lyckas bli det snart. Tänkte bara att jag skulle skriva ett litet inlägg om det och även då tipsa er andra om att kika in där. Kanske hittar ni någon ny favoritförfattare eller något annat skoj (norska är väldigt lätt att läsa tycker jag. Danska har jag lite svårare för, men det går ju det med, haha).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar