onsdag 4 mars 2015

En "riktig" författare..

Jag behöver skriva av mig lite grann. Läs inte det här inlägget om ni inte orkar lyssna på gnäll för en del sånt blir det säkert..

Jag stör mig på att egenutgivare inte räknas som riktiga författare! Bara för att man inte har blivit antagen av ett stort förlag så behöver ens bok nödvändigtvis inte vara dålig även om många verkar tro just det. Enda sedan jag började fundera på egenutgivning så har jag fått en hel del kommentarer från olika håll och än mer har det blivit sen boken faktiskt kom ut. "Men ska du inte försöka komma in på ett riktigt förlag istället?" Nä, jag tänker sitta här med mitt "låtsas" förlag.. Tro mig: hade jag kommit in på ett förlag hade jag inte tackat nej till det för att driva eget är inget som jag någonsin har velat göra. Men eftersom jag vet att de som läst min bok tyckt om den så ser jag ingen anledning att låta den ligga i byrålådan bara för att inget av förlagen velat satsa på den.

Det är bara så retligt att behöva höra att egenutgivare liksom inte räknas. Att våra böcker inte skulle hålla samma standard och kvalité som hos de stora förlagen. Så kan det förstås vara i vissa fall men överlag tycker jag att de egenutgivna böcker jag läst är av otroligt bra kvalité och jag kan oftast inte se någon skillnad på dem och på de som är utgivna av de etablerade förlagen. Men kanske är det jag som har dålig språkkoll, eller inte vet vad som är en bra historia. Vem vet.

Åh.. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra för jag tror att någonstans inuti mitt hjärta så håller jag med de där människorna när de säger sådana dumma saker. För jag tvivlar ju på mig själv hela tiden och undrar om jag verkligen ska hålla på med det här med tanke på att inget förlag ville ge ut boken. Det är nästan som att det inte spelar någon roll att folk hör av sig och berättar hur mycket de älskade min bok bara för att förlagen inte älskade den. Och det är ju helt absurt. Huvudsaken borde ju vara att läsarna gillar den för de är trots allt dem och mig själv som jag skriver för.. Men trots det så gnager den där tanken i bakhuvudet hela tiden och förstärks så fort någon kommer med en liknande kommentar.

Fick frågan idag om "När bestämde du dig för att kalla dig för författare?" och då kände jag mig lite dum. För är jag verkligen författare egentligen eller låtsas jag bara? Svarade att jag började kalla mig själv författare när folk omkring mig började göra det och det är ju någon form av bekräftelse. Om någon annan säger att jag är det så vågar jag nog tro på det lite grann, för jag menar när någon sitter där hemma på sin kammare med min bok i handen så ser de troligen inte mig som en egenutgivare eller en hobbyskribent som låtsas vara något mer än så. Jag tror att de ser mig som författare. Jag har trots allt skrivit boken de håller i sina händer och dessutom sett till att få ut den så de kan läsa den.

Men ja, det är svårt det där. Ska jag kalla mig för författare eller är jag egentligen bara fejk? Ibland undrar man ju. Vad är en "riktig" författare egentligen?



5 kommentarer:

  1. Jag tycker verkligen du kan kalla dig för författare! Har man publicerat en bok så är man väl en författare?! Jag tänker att har man bara skrivit och sen inte ger ut något så kanske man inte kan kallas författare... eller?! Det beror ju på var gränsen går för en själv. För säg att någon skriver något, men dör utan att publicera det. Sen hittar någon annan det och publicerar det och boken blir jätte känd. Då kommer denne som skrev det bli benämn som författare ändå.. Så är ju svårt att veta var man ska dra en gräns.
    Sen kan ju faktiskt de bästa böckerna vara de som nästan ingen känner till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, det är verkligen svårt att veta vart man ska dra gränsen. Men tycker egentligen att är man utgiven - på det ena eller det andra sättet - så borde man räknas som författare. Men känns bara så tråkigt att alla inte är överens angående det och då känner jag mig så osäker. Men jag ser ju mina egenutgivarkollegor som riktiga författare, är väl mest mig själv jag tvivlar på ^^

      Radera
  2. Tycker också att det är dumt att säga att egenutgivare inte skulle vara riktiga författare. För mig har alltid en författare varit en människa som skriver regelbundet, oavsett om andra människor läser det eller ej. Vet att många människor inte tycker att någon är en författare om de inte jobbar med det på samma sätt som en förskollärare eller en polis, att det är en titel på ett yrke liksom, men jag har alltid tyckt att en författare är man om man skriver. Det är väl liksom hela iden med författarskap, trotts allt. Att skriva.

    Jag har också alltid varit en sådan där människa som aldrig riktigt brytt mig om vilket förlag en bok kommer från, så stora fina förlag spelar igen roll. Jag ser bara författare och titlar, oftast bara titlar, till och med. Om boken inte verkar spännande så kommer jag inte läsa den, även om världens störta förlag ligger bakom den.

    Sedan har väl alla som skriver en dröm om att ett eller flera förlag ska gilla det man lagt ner sin tid på tillräckligt mycket för att vilja ge ut det (jag har samma dröm) men det gör inte dem som gett ut själva mindre värda titeln författare eller att de har en sämre kvalitet på sina böcker, för jag har ramlat över böcker från "bättre" förlag som har haft en hemsk kvalitet medan egenutgivare haft riktigt fina böcker, både på ut- och insidan.

    Jag avslutade din bok för bara några få veckor sedan och tyckte att det var en riktigt bra berättelse, med intressanta karaktärer. Jag ser dig lika mycket som en författare (och lite en förebild) som jag ser J.K. Rowling, Cassandra Clare eller Holly Black som riktiga författare. För en författare berör på något sätt med det den skrivit och jag blev både arg, ledsen och glad när jag läste din bok. Så mitt lilla råd är att försöka strunta i dem som påstår att du skulle vara fejk bara för att ett förlag inte ville ha din bok och tro på dig själv. Du skriver bra och har en riktigt cool fantasi och jag ser mycket fram emot andra (och sedan tredje) delen om Mellody, samt andra böcker som skulle kunna dyka upp i framtiden.

    Detta blev ett långt inlägg nu, men jag behövde antagligen skriva av mig lite jag med och jag hoppas lite i texten fått dig att må bättre.

    MVH Angeline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är likadan jag, ser oftast bara titlar eller omslag. Författaren brukar inte spela så stor roll förrän efter att jag läst boken, då kanske jag kollar upp hen lite mer om jag tyckte att boken var bra. Men innan dess spelar det ingen roll vem som skrivit den, bara boken i sig verkar intressant och spännande.

      Jag känner mig helt klart bättre till mods efter att ha läst det du skrivit, så stort tack för det! Känns alltid lika uppmuntrande att få höra att någon gillar det jag skriver, även om jag emellanåt ändå tvivlar på mig själv. Förhoppningsvis lyckas jag bli av med det tvivlet helt någon dag, hade varit väldigt skönt!

      Radera
    2. Jag har också funderat en del på det där. Visst finns det egenutgivna böcker som inte håller samma kvalitet som böcker utgivna av etablerade förlag, men det finns också egenutgivna böcker som är väldigt bra. Och det finns böcker utgivna av etablerade förlag som är riktigt dåliga
      jag bryr mig inte så mycket om vilket förlag som gett ut boken, hag bryr mig mer om vem som skrivit den och om den är/verkar bra.
      Jag gillar din bok och ser fram emot att läsa fortsättningen

      Radera