söndag 22 mars 2015

En smakebit på søndag

Dags för en smakbit igen! För er som inte vet det så är "En smakebit på søndag" något som den norska bloggerskan Flukten fra virkeligheten startade och går kort och gott ut på att lägga upp en smakbit ur boken man läser just nu.

Just nu läser jag två väldigt olika böcker: Kim M. Kimselius senaste ungdomsfantasy "Staden på andra sidan - Kompassen" och Anne-Lie Högbergs relationsroman "Det kommer aldrig mer vara du" så jag tänkte att jag ger en liten smakbit från båda. 

Från "Staden på andra sidan - Kompassen"
Förfärat stirrade Markus på det stora skimrande fält som täckte ena väggen i grottan. Det såg ut som ena sidan av en såpbubbla, med alla regnbågens färger böljande fram och tillbaka över ytan. Bubblan var inte stilla en sekund, utan rörde sig och skiftade färger, medan den buktade ut från väggen. 
Markus satte sig på huk framför bubblan och stirrade. Vad var det för något? Han kände hur det plötsligt pirrade till i byxfickan. Han stack genast ned handen och drog upp kompassen. Det var den som skickade ut små elektriska signaler, och nu pekade inte visaren mot norr, utan mot bubblan.
Från "Det kommer aldrig mer vara du"
"Ni får inte skilja er, ni får inte ... " Moa kryper ihop i mitt knä. Tårarna vill inte ta slut. Emil sitter tyst på andra sidan Oscar. Jag stryker Moa över ryggen, försöker fånga Emils blick. Han tittar ner i tallriken. Gaffeln rör runt i maten så att makaronerna far ut på bordet. Oscar tar Emils hand och stillar den. Emil hoppar upp i Oscars knä och trycker sitt ansikte mot Oscars bröst. 
"Jag förstår att ni tycker att det känns konstigt. Men mamma och jag har bestämt att det blir bäst såhär." 
Jag lyfter på huvudet. Sväljer och möter Oscars blick. Jag ser att han vill få medhåll från mig, men jag förblir stum. Vet inte vad jag ska säga. Vill skrika rätt ut, detta har pappa bestämt själv. Inte jag, inte er mamma! Men jag håller tyst. Låter honom hålla sin monolog. 
"Mamma flyttar till Kalmarsand. Ni kommer att bo både hos henne och hos mig. Varannan vecka. Det blir jättebra." Han låter som ett förinspelat meddelande. Som om han övat på vad han ska säga, som om han läser innantill. 
Moa rätar på sig och tittar på mig. Hon torkar bort snoret från överläppen. "Ska vi bli sådana där skilsmässoungar? Menar ni det?" Hon sliter sig loss ifrån mig och springer ut ur köket. 


7 kommentarer:

  1. Har inte hört talas om någon av dessa. Tack för smakproven!

    SvaraRadera
  2. Det kommer aldrig mer vara du har jag läst och jag tyckte om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Kimselius känner jag väl till. men inte Högberg. hjärtslitande smakebit! men tack i alla fall

    SvaraRadera
  4. Tack för smakproven och den boken av Kimselius ligger näst på tur :)

    SvaraRadera
  5. Det var virkelig to helt ulike bøker. Jeg ble mest nysgjerrig på Staden på andra sidan - Kompassen :-)

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen! Känner mig intresserad att läsa både böckerna :)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbitarna! ;)

    SvaraRadera