tisdag 3 mars 2015

Mina tankar om: Att vara en hackkyckling

Titel: Att vara en hackkyckling : Handboken för dig som är utsatt för mobbing
Författare: Malin Engelbrektsson
Förlag: Visto förlag
Antal sidor: 121
Serie: -

Om boken: Är du mobbad?

De sitter framför mig på skolbänkarna, himlar med ögonen och ler sarkastiskt. De är sex stycken och bildar ett killgäng. Jag går i femman på lågstadiet och i rummet står jag ensam mot mobbarna. Det finns tre lärare som ska reda ut mobbningen, men det bryr jag mig inte om, för jag vill ju ha mamma vid min sida som försvarar mig. Det sista jag minns är hur jag går ut från rummet och börjar gråta.

Att vara en hackkyckling - handboken för dig som är utsatt för mobbning, är till för dig som känner dig kränkt, utfryst, ledsen, annorlunda eller helt ensam och utan kompisar. För dig som vaknar varje vardagsmorgon med magont och tänker att du vill sjukanmäla dig från skolan. Boken ska vara ett stöd för dig som går till skolan och mår dåligt psykisk, fysiskt eller både och. Boken är tillägnad dig som upplever du är utsatt för mobbning. Med hjälp av den här handboken kan du få svar på dina frågor om mobbning, tillsammans med peppande tips som hjälper dig i utsattheten. Du kan läsa inspirerande exempel om människor som varit mobbade, och få stöd om du inte vågar prata med någon vuxen. Boken ger dig läsning som motiverar till att fortsätta vara den du är - och ingen annan.


Mina tankar: Jag blev väldigt nyfiken på den här boken när jag såg Malin på tv för ett tag sedan och när jag fick syn på den på biblioteket var jag bara tvungen att låna hem den. Som liten var jag själv mobbad och känner därför igen mig i en hel del i Malins egna upplevelser av utanförskap och jag tror helt klart att den här boken kan hjälpa ungdomar som är i just den situationen själva.
Boken består delvis av Malins egna upplevelser och delvis av olika faktatexter om just mobbing och jag tycker personligen att det är en bok som skolor borde fundera på att ta med i sin undervisning, då den kanske skulle kunna förebygga mobbing. Och likaså att föräldrar läser den för sina tonåringar/ungdomar.

Det är en mycket läsvärd bok som får en att tänka till. För mig var den också ganska känslosam just för att jag kände igen mig i det Malin beskrev. Helt klart en bok jag rekommenderar och jag hoppas verkligen att skolor får nys om den och tar in den i sin undervisning. Tror att det skulle kunna göra underverk!

Betyg: 10/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar