fredag 20 mars 2015

Mina tankar om: Nordland

Titel: Nordland
Författare: Åsa Böker
Förlag: Mörkersdottir
Antal sidor: 299
Serie: Nordland (del 1)

Om boken: När Silke Meister, 16 år, börjar gymnasiet tror hon att allt ska bli bättre. Men att bo i en håla som Silvbro med endast ett gymnasium blir inte den förändring hon hoppats på. Efter en katastrofal nollningsfest och Facebook- kapning beslutar hon sig för att lämna den här världen för det parallella universum som hon hittat till tidigare. I den andra världen träffar hon Yrsa och Unna, som båda är på flykt Yrsa från att bli bränd som häxa, Unna från sin far som hållit henne som slav. De beger sig långt norrut i Nordland, till den ökända Fenmarken där draugar fortfarande sätter skräck i befolkningen.

Mina tankar: Jag tyckte verkligen om den här boken och jag fastnade för alla karaktärerna på olika sätt. Det var en härlig blandning av vår värld och den alternativa världen som gjorde att man lätt kände igen sig. Det bästa tyckte jag var att allt skrevs som en självklarhet istället för att förklaras ytterligare, såsom högtider, varelser osv. Det bara nämndes vid namn och man visste direkt att det var viktigt, vilket gjorde att det kändes ännu mer verkligt.

Jag gillar Silke. Hon känns som en ganska typisk huvudkaraktär och jag kände med henne under i stort sätt hela boken och jag älskade att se henne växa under bokens gång.

Det enda som var negativt var början som kändes ganska seg. Jag tror att det berodde på att det var så många karaktärer som skulle presenteras men när man väl kom några kapitel in satte den fart. Rekommenderas till alla fantasyälskare där ute!

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar