tisdag 24 mars 2015

Mina tankar om: Tjurnatten

Titel: Tjurnatten
Författare: Caroline Hurtig
Förlag: Antares bokförlag
Antal sidor: 340
Serie: -

Om boken: När Vala blir utvald att delta under tjurnatten anar hon inte att hennes liv kommer förändras för alltid. Att allt hon trodde att hon visste om sig själv och om dem omkring henne är en lögn. Efter en rad traumatiska händelser som väcker något till liv i hennes själ, något som borde förblivit slumrande, förvandlas hennes liv till en kamp. En kamp mot ödet och den väg hon omedvetet dömt sig själv till att vandra. Det finns ingen återvändo men Vala är besatt av att hitta en utväg.
Linder inser inte betydelsen av tjurnatten förrän det är försent. Han hade aldrig räknat med att den skulle komma att påverka varje val han gör. I ett liv kantat av mörker är hon ljuset. Han kommer göra allt för att inte förlora henne.

Tjurnatten är en fristående del till serien Själarnas öden och Caroline Hurtigs tredje roman.

Mina tankar: Till en början trodde jag att det skulle bli en klassisk kärlekshistoria med några enstaka övernaturliga inslag, men ju längre in i boken jag kom märkte jag att så inte alls var fallet.
Det var spännande att få höra om Linders värld och få lära känna både honom och Vala/Saga i deras separata kapitel. Jag älskade att läsa om deras första natt tillsammans och deras känslor för varandra smittade verkligen av sig. 
Boken är fylld av starka känslor och jag tycker det är lätt att leva sig in i det karaktärerna känner och upplever. Dessutom har den ett starkt driv framåt och det händer ständigt nya saker som man inte alls har förväntat sig, vilket gör att man är fast ända till slutet.
Och utan att avslöja för mycket så måste jag bara säga att jag älskade hur Caroline vävde ihop den här fristående boken med sin serie "Själarnas Öden". Det hade jag verkligen inte förväntat mig och det var en riktigt rolig tvist för mig som även läst första delen i serien.

Sammanfattningsvis så tycker jag alltså att det här var en otroligt bra, spännande och oförutsägbar bok. Den innehåller många viktiga ingredienser såsom kärlek, sorg, magi och äventyr. Och framförallt ett vackert slut som väcker funderingar och får en att vilja läsa mer om hur det går för Saga i framtiden. Jag längtar efter att få läsa en fortsättning!


Betyg: 10/10


1 kommentar: