tisdag 21 april 2015

All the voices in my head

Just nu varvar jag två jobb eftersom jag håller på att byta. Måste säga att man verkligen uppskattar de där lediga dagarna desto mer när de är så få. Idag har jag fullt upp, fastän jag är ledig. Några möten inbokade och sen eftermiddag ska jag ta en fika med Eva Holmquist för att få höra vad hon tyckte om del två i Mellody Looh-serien. Förhoppningsvis ger det mig lite nya idéer för just nu står det lite still. Eller egentligen inte, idéerna finns där men de vill liksom inte ut. Kanske behöver jag bara ventilera dem lite. 

När jag diskuterade del två med min man så ställde han frågan "Vad gör dina karaktärer på en helt vanlig dag? Har du koll på det?" och mitt första svar var "Fast de har ju aldrig några 'vanliga' dagar" men sen började jag tänka efter och det har de ju haft, innan allt det här började. Vissa av karaktärerna har klara fritidsintressen medan andras sysselsättningar har fallit lite i skymundan. När jag sedan lyssnade på författarpodden och hörde dem prata om att intervjua sina karaktärer för att lära känna dem ännu bättre så kunde jag bara inte låta bli. Skrev ner en bunt frågor och föreställde mig sedan hur jag satte mig ner i ett litet rum med varje karaktär och höll en konversation. Frågade dem bland annat om vad de tyckte om förra boken och vad de önskar ska hända i tvåan och även lite trean. Vad de själva vill göra, vad de vill ska hända andra osv. Sen ställde jag även lite vanliga frågor såsom hur de tror att deras liv ser ut om 10 år och även vad de skulle vilja göra med livet. Vissa svar förvånade mig faktiskt eftersom jag aldrig tänkt på det viset innan, medan andra var precis vad jag förväntat mig. Skrev även ner hur de betedde sig under intervjun, vilka som var öppna och lätta att prata med och vilka som i stort sätt bara ville därifrån. 

Måste säga att det är en väldigt kul grej och jag har även börjat fila på en liknande intervju med Jolene från mitt piratmanus. Tror hennes intervju är extra viktig eftersom hon som karaktär är rätt olik mig. Mellody och jag är rätt lika på många sätt och därför var det inte särskilt svårt att leva sig in i hennes värld. Men med Jolene måste jag kämpa lite mer än så. Men jag tycker ändå om henne väldigt mycket. Det finns flera sidor hos henne som jag skulle önska föll naturligt för mig också. Och även en del som jag är glad för att de inte gör det. 

Blir lite rörigt med såhär många röster i huvudet men de är ju där oavsett om jag väljer att skriva ner vad de säger eller inte så det är väl lika bra att fortsätta ;)


3 kommentarer:

  1. Försökte lägga en kommentar förut men den verkar inte ha tagit. ;-)
    Nåja, gör ett nytt försök!
    Låter spännande med intervjuer, det kanske man skulle prova :-) Du får lägga upp intervjuerna på bloggen sen så vi får läsa ;-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja abosolut, prova det! Tycker det är riktigt kul! Man får lära sig rätt mycket ändå :) Lite av dem kan jag nog lägga ut, men vill inte avslöja för mycket, haha ;)
      Kram!

      Radera
  2. Skitbra tips! Tänker absolut sätta mig och ta ett snack med personerna i mitt huvud. Ser redan deras kroppsspråk framför mig, hur mycket - eller lite - ögonkontakt vissa av dem söker. :) / Alex, Huskvarna

    SvaraRadera