måndag 27 april 2015

Fast and furious 7

Titel: Fast and Furious 7
Regissör: James Wan

Om filmen (från SF): I den 7:e delen av succéserien dyker en ny karaktär upp, Ian Shaw, som ska hämnas på de som är ansvariga för hans brors död - Dominic Toretto och hans gäng.

Mina tankar: Nu var det väldigt länge sedan jag skrev en filmrecension men tyckte det var dags nu. Vi tittade på den här igår och under filmen dök det upp en hel del tankar. 


Jag kände mig inte det minsta besviken när jag kom ut från biografen eftersom filmen höll samma klass som de andra gjort. Lika mycket action och snygga bilar. Det enda jag störde mig lite på var att det var lite väl många karaktärer. Innan trodde jag att Shaw var den stora boven men i verkligheten är han inte någon jättestor del av filmen. Han dyker bara upp lite då och då och ställer till problem för Dom men egentligen handlar filmen om något helt annat, nämligen ett program som heter "Guds öga" och en datahacker vid namn Ramsey som teamet ska rädda. Med "Guds öga" ska de kunna leta rätt på Shaw, vilket egentligen är fullständigt onödigt då de likaväl hade kunnat vänta på att han skulle komma till dem. 


Nåväl, när de beger sig för att rädda Ramsey får de nya ovänner, nämligen några fullt ointressanta skurkar som är ute efter "Guds öga". Vi vet inte riktigt varför men de vill bara ha det. Punkt slut. Och genast hatar de Dom för att han tar det ifrån dem. Jag kan väl tycka att de var lite onödiga eftersom de egentligen inte tillför så mycket och man inte får veta någonting speciellt om dem. De är bara där. Precis som Mr. Nobody som vi inte heller vet särskilt mycket om. Vad har han egentligen för motiv för att hjälpa dem? Är lite nyfiken på om han kommer dyka upp igen i nästa film, hade kunnat bli intressant!

Min favoritscen i filmen är även den som känns mest överflödig, nämligen när de åker till Abu Dhabi. Det är en otroligt cool scen och jag älskar miljöerna MEN den är egentligen helt onödig i sammanhanget. De hade likaväl kunnat hitta chippet någon annanstans och karaktärerna de möter där har egentligen inget med filmen att göra. Men jag förstår varför de ville ha med den (och jag fullständigt älskade bilen.. åhh).


Sen är det ju det där som jag alltid gnäller på när det är en actionfilm: hur många slag kan en människa överleva egentligen? Och krockar för den delen? Hur många krockar var det inte i den här filmen där de bara klev ur bilen och knäckte lite på nacken, sen var det bra? Jag vet att det är klassiskt för just de här filmerna och det ser ju helt klart coolt ut men emellanåt blev det lite väl mycket. Att de inte ens har en skråma liksom. Något litet borde de åtminstone ha. 



Hobbs var lika awesome som vanligt. Och tydligen har han en jättecool dotter också, haha!


Jag hade hunnit glömma att Paul Walker dött under inspelningen och kom på det när filmen väl börjat. Jag hade även missat att de tagit in hans bror för att kunna göra klart de scener som var kvar. Måste säga att de hade gjort det snyggt och det var bara på något enstaka ställe jag märkte att det var animerat. Dessutom tycker jag att de gav både honom och karaktären Brian ett fint avslut i filmen, även om det samtidigt var sorgligt på flera sätt.. 







Så allt som allt tyckte jag verkligen om den här filmen, även om den var lite väl långdragen med onödiga karaktärer. Den höll måttet för vad jag förväntar mig av en Fast and furious film och man var definitivt inte besviken. Ska bli spännande att se vad som händer i 8:an nu utan Paul. Teamet blir bara mindre och mindre.. Hoppas i alla fall att Ramsey stannar kvar. Vore intressant!


2 kommentarer:

  1. Jag tycker också mycket om den här filmen men jag håller med om att vissa scener var lite onödiga. Och de borde ha skadat sig mycket mer än de gjorde, de borde ha brutit både armar och ben och varit halvt ihjälslagna i vissa scener. Men actionscenerna var både snygga och spännande.
    Det är lite synd att de inte knöt ihop handlingen mer med Tokyo Drift för det hade jag gärna velat se. Det var ju bara lite grann och jag hade hoppats att filmen skulle utspelas mer i Japan, nu var det över så fort.
    Jag tycker egentligen att det räcker med filmer nu, speciellt som inte Paul Walker är med länge. Men jag kommer nog se den åttonde filmen också och jag hoppas att den är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det borde varit mer som knöt samman med Tokyo Drift. Jag älskade den filmen och hade rätt stora förhoppningar på att de skulle befinna sig i Tokyo igen.. Men icke. Åtminstone inte för någon längre stund!
      Gör de fler efter åttan är det inte säkert att jag tittar på dem men det beror förstås på hur bra de får ihop åttan!

      Radera