tisdag 9 juni 2015

Plugg, framtid och såntdär

När jag var mindre vad jag helt säker på vad jag ville bli. Den enda gång jag egentligen tvekade var väl när jag skulle välja till gymnasiet och helt plötsligt fick för mig att jag kanske skulle tycka det vore kul att gå på Segerstads naturbruksgymnasium fastän jag egentligen var mycket mer intresserad av media. Som tur var hade jag mamma där som sa att det ju faktiskt var datorer och media som jag är bra på och inte att köra grävmaskin eller såga ner träd med motorsåg. Så när jag väl valt IT-media var jag tillbaka på samma bana igen. Jag ville bli journalist eller webbdesigner. Det sistnämnda släppte jag ganska fort eftersom jag upptäckte att jag är fullständigt värdelös på att designa saker, även om kodningen i sig var rätt rolig! Journalist höll jag dock kvar i till jag tog studenten och plötsligt inte kände mig lika sugen på det längre. Jag älskar att intervjua, skriva artiklar och reportage men jag är dålig på att komma med egna idéer. Det ultimata för mig hade varit om någon annan gav mig idéer och sen gjorde jag grovjobbet, men så fungerar det förstås inte. 

I våras tog jag dock beslutet att söka till högskolan och jag väntar nu på att se om jag kommer in eller inte. Jag sökte bara en utbildning vilket kanske var lite dumt men det är den jag känner att jag skulle vilja gå. Och gissa vad det blev? Jo, medieproduktion. Min förhoppning är att jag ska hitta en annan inriktning inom media där jag känner mig hemma eller så kanske jag faller tillbaka in i journalistiken, man vet aldrig. Drömmen om ett eget radioprogram finns ju kvar så det vore inte helt fel! 

Att skriva böcker är ju något jag vill fortsätta med men jag tror inte att det är något jag kommer kunna leva på, men man vet förstås aldrig. Kanske skriver jag en storsäljare i framtiden men jag känner ändå att jag vill förbereda mig på en framtid där skrivandet bara är en del av det stora hela. Där jag har ett jobb som jag tycker är toppen och sen skriver jag på fritiden. 

Hoppas verkligen att jag kommer in, för det hade varit så skönt att känna att jag kommer någon vart. Att jag inte står och stampar på samma plats utan att det gör någon nytta. För lite så känns det just nu: trots nytt jobb och andra boken på g. 

Bara att vänta en månad till, sen får jag veta hur nästkommande år ser ut. Hoppas!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar