måndag 15 juni 2015

Säsongsavslutningen av Game Of Thrones

Spoilervarning för er som inte sett avsnittet!

Oh my goodness.. Jag har varit lite förvirrad kring vad jag egentligen tycker om serien den här säsongen. Det känns som om den har blivit ännu värre än den varit förut och det finns liksom inte en enda ljusglimt kvar någonstans. Nu var det alltså dags för säsongsavslutning och jag förväntade mig ett lite mer brutalt avsnitt än vanligt och många lösa trådar som man måste vänta ett helt år på att få svaret på, och jo så var det.

Om vi börjar med Stannis så tyckte jag inte det var mer än rätt att allt slog tillbaka på honom efter det han gjorde i förra avsnittet men samtidigt kunde jag inte låta bli att tycka lite synd om honom. Hans män överger honom, hans fru hänger sig, Melisandre ger sig av, han möter Boltons enorma armé och förlorar. Sen avslutas allt med att Brienne äntligen får hämnas Renly (vilket kändes rätt skönt. Äntligen!). Men det var ändå inte så jag trodde att det skulle sluta. Min förhoppning var att de faktiskt på något vis skulle lyckas slå familjen Bolton och återta Winterfell. Men det är ju Game of Thrones vi talar om så det vore för bra för att vara sant!


Sansa gjorde äntligen något för att slå sig fri i det här avsnittet även om det i slutändan var Reek som dödade Myranda vilket jag kan tycka var lite synd. På något vis hade det känts bättre om det var Sansa som gjorde det samtidigt som hon inte riktigt är en karaktär som borde döda någon. Hon känns fortfarande så oskyldig och oskuldsfull.
Blev dock lite förvirrad av att de hoppade ner för muren. Det var ju ingen låg mur direkt och jag har otroligt svårt att tro på att de överlevde det hoppet fastän alla youtubers jag följer verkar mena på att de nu är på flykt.. Återstår att se i nästa säsong helt enkelt! Hoppas i så fall att de hittar Brienne och låter henne hjälpa dem. De lär behöva henne om de ska överleva tror jag.


Daenerys har ju alltid varit och kommer troligen alltid att förbli min favoritkaraktär och av någon anledning känner jag mig faktiskt inte särskilt orolig över att hon nu blev tillfångatagen. Det känns av någon anledning inte som om det kommer hända henne något, men man ska aldrig säga aldrig förstås. Gillade scenerna med henne och Drogon dock. Har saknat sådana scener ända sedan hon låste in de andra drakarna. Mer sånt tack!



Scenen med Jaime och Myrcella var också hemsk, även om det var väntat. Jag trodde knappast att hon skulle få åka därifrån levande. Men det var ju ändå fint på ett sätt att Jamie fick höra henne säga att hon var glad att få ha honom som pappa, även om lyckan var kort. Misstänker att hennes pojkvän kommer vilja hämnas nu och att det blir en hel del action i Dorne i nästa säsong.


Jag vet inte vad jag tyckte om scenen med Cersei dock. Det känns på ett sätt skönt att hon äntligen får lite av vad hon förtjänar efter allt hon gjort under säsongernas gång men det var samtidigt hemskt att titta på hur hon bröt ihop. Men vad som nästan var hemskare var hur hon så fort hon kom in i slottet och såg sin nya skapelse verkade gå tillbaka till sitt gamla jag igen, så egentligen hade hon inte lärt sig någonting alls. Återstår att se vad som händer med henne i säsong 6.


Aryas scen var också fruktansvärt plågsam att se. Först den brutala misshandeln av småflickor som Meryn Trant höll på med och sen att se hur hon dödade honom på ett så otroligt brutalt vis. Hela den scenen var bara jobbig att se. Jag antar att de tänkte att det skulle vara skönt att se henne döda honom efter att se vad han höll på med men jag tyckte inte det. Visst förtjänade han att dö men usch, nej. Jag tyckte inte alls om den scenen. Ska dock bli spännande att se hur Arya förändras i säsong 6 nu när hon blivit av med sin syn. Kanske är det vad hon behöver för att faktiskt glömma sitt gamla liv och bli "no one".


Sist men inte minst då: John Snow. Det där hade jag inte alls förväntat mig fastän jag ändå hade på känn att något hemskt skulle hända. Trodde dock att det skulle handla om att hans män gav sig på the wildlings eftersom de inte ville ha dem där, inte att de gav sig på honom. Det känns tråkigt för han har äntligen börjat bli lite intressant. Men jag har märkt att det finns väldigt mycket spekulationer kring att han ska återuppväckas av Melisandre i säsong 6 så vi får väl se vad som händer, eller att han skulle bli en White Walker. De verkar trots allt ha visat stort intresse för honom..


Så ja, det kändes inte som världens bästa avsnitt direkt och jag har lite blandade känslor inför nästa säsong. Efter förra säsongsavslutningen längtade jag verkligen efter en fortsättning men nu känner jag mig inte alls lika taggad. Men troligen kommer det ha gått över tills dess att den faktiskt sätter igång igen.

Vad tyckte ni andra om säsongsavslutningen? Längtar ni till nästa säsong?

1 kommentar:

  1. Jag har ju läst böckerna, så jag kräks lite på hur mycket de har ändrat serien från böckerna.. Fast jag kan ändå inte låta bli att se fram emot nästa säsong. Fast helst hade jag velat att han släppt nästa bok innan nästa säsong, för nu är ju serien ikapp böckerna. Och jag hade faktiskt helst läst dem innan jag såg det!

    SvaraRadera