söndag 9 augusti 2015

Att bli framgångsrik

För ett par dagar sedan lyssnade jag färdigt på boken "SÄLJ: Konsten att sälja vad som helst till vem som helst" av Fredrik Eklund. Det var en väldigt givande bok även om det mesta som fanns i den är sånt som man har hört tidigare. Något jag reagerade på och tyckte var lite komiskt var dock att han som många andra förespråkar hur viktigt det är att äta rätt och träna mycket för att bli framgångsrik. Aldrig äta desserter eller snabbmat eftersom det förstör koncentrationsförmågan och gör en slö/ofokuserad. När jag hörde det kom jag genast att tänka på min svärmor som just nu har tre gånger så många följare som honom på instagram. Hon har inte nått dit genom att avstå sötsaker, snarare tvärtom. Hon har nått dit genom sin passion för bakning. Det fick mig därför att fundera på hur många sätt det egentligen finns för att nå framgång. Jag vet att min egen kreativitet förbättras om jag lyckas tvinga iväg mig själv till gymmet några gånger i veckan, men jag vet också att den förbättras av lite chokladbollsdeg med extra starkt kaffe i. Socker och kaffe är ju mina bästa vänner när jag skriver, inte någon sallad eller rå fisk.

Men trots detta då så tyckte jag om boken och jag tyckte att Fredrik kom med en hel del tips som man kan ta nytta av. Överväger starkt att köpa mig ett fysiskt ex också (lyssnade via storytel) för att kunna markera det jag tycker är bra och gå tillbaka till det lite då och då.

När jag var i Göteborg hittade jag dessutom boken "Du säljer; personlig marknadsföring" av Mia Törnblom på rean så jag passade på att köpa med mig en sådan också. Har inte hunnit börja på den än men hoppas på att det ska finnas lika många bra tips i den.

Vad tror ni är nyckeln till framgång? Handlar det om att hitta sitt eget sätt eller att följa i någon annans fotspår?

2 kommentarer:

  1. Jag tror att man måste hitta sitt eget sätt. Vad säljer man? Vilka vill man nå ut till?
    Men det är svårt! Oerhört svårt att hitta sätt att nå ut på. Men det är bara att testa sig fram med allt möjligt och sedan välja det som passade en själv bäst och köparna. :)

    SvaraRadera
  2. För att jag ska nå framgång så sätter jag upp mål för mig själv, sen om de målen genererar i t.ex. pengar spelar inte för mig lika mycket roll som känslan av att ha lyckats och utvecklats med målen jag satte upp för mig själv och faktiskt lyckades genomföra. Och responsen av uppskattning för det jag gör, att jag faktiskt kan hjälpa folk och sprida vidare olika handarbetstekniker och att de blir tacksamma för min tid. Sen behöver jag alltid lite tidspress för att kunna prestera bra.
    När det är fråga om vad man äter så är huvudsaken att jag får i mig mat överhuvudtaget annars blir inget gjort pga tjurighet. Och att komma ut och röra sig kan vara viktigt, men jag kan inte riktigt gå till gymmet t.ex., för om jag ställer mig där i ett par timmar och svettas känner jag att jag bara slösat med tid. Då går jag hellre ut och fotar, plockar bär eller fixar i trädgården, bara något som får mig att släppa lite på det jag jobbar på för att sedan kunna komma tillbaka med lite mer utrymme för idéer i huvudet.

    SvaraRadera