söndag 30 augusti 2015

Mina tankar om: Hitman: agent 47

Det var verkligen inte igår jag skrev en filmrecension. Fick gå tillbaka till april för att se vad jag brukar använda för mall.. Konstigt egentligen för jag tittar ju på film hela tiden. Hur som helst, här kommer lite tankar om Hitman: Agent 47 som vi såg igår.



Titel: Hitman: Agent 47
Regissör: Aleksander Bach
Skådespelare: Rupert FriendHannah WareZachary Quinto 

Om filmen (från SF): Agent 47 är en genetiskt framtagen yrkesmördare vars enda identitet är de två sista siffrorna i en tatuerad streckkod i nacken. Flera års forskning har resulterat i enastående styrka, snabbhet, uthållighet och intelligens. Ett storbolag är nu ute efter hemligheten bakom honom för att sätta ihop en egen armé. Tillsammans med den unga kvinnan Katia tvingas 47 konfrontera sitt förflutna vilket leder till en slutstrid med hans dödligaste fiende.

Mina tankar: Jag hade inga direkta förväntningar när vi skulle se den här filmen. Daniel spelar ju Hitman varenda dag i stort sätt så jag visste ju vad den handlade om i korthet, men inte mer än så. Jag måste ändå säga att jag blev positivt överraskad. Det var enligt mig en mycket bra actionfilm som innehöll alla de delar som en film i den genren borde.


Rubert Friend passade bra i sin roll som 47 och jag tyckte det var kul att se vissa likheter med spelet, även om jag försökte att inte jämföra för mycket. Daniel däremot hade mycket att säga om detta då han tyckte att allt i stort sätt var fel i jämförelse med spelet (lite som när jag läst en bok som sedan görs till film och sitter och stör mig på absolut ALLT). Exempelvis tyckte han att Rubert var lite för ung för att spela 47 då han i spelet är i 40-årsåldern. Dessutom är det viktigaste i spelen - som jag förstod det - att göra allt osedd vilket han inte är så duktig på i större delen av filmen då han skjuter mitt på öppna gator.



Men för mig funkar han! Rubert var enligt mig en riktigt häftig Hitman och jag blev stormförtjust i honom direkt. Historien bakom honom är fascinerande, även om idén med att skapa supersoldater inte är något nytt inom denna genre.



Hannah Wares karaktär Katia fungerade inte för mig däremot. Jag störde mig väl lite på det faktum att hon aldrig slagits i hela sitt liv men plötsligt var en naturbegåvning och mer eller mindre oslagbar. Nog för att hon blivit programmerad men det känns ändå väldigt osannolikt. 47 har troligen tränat för detta hela sitt liv så att han kan slåss och skjuta så bra som han kan är en sak, men att Katia som ägnat sitt liv åt att ständigt fly skulle kunna allt lika bra ... Nä, den detaljen gillade jag inte.


Sen var det förstås ett stort plus att Zachary Quinto var med. Han är ju en stor favorit för mig, även om karaktären han spelade kanske inte var så intressant i sig.


All in all, en mycket bra actionfilm med spänning, skottlossningar som mirakulöst missar huvudkaraktärerna, häftiga slagsmålsscener, tuffa bilar som håller trots ett stort antal pistolskott och vårdslös körning, Hitman som verkar kunna hacka sig in och se allt via en dator, coola effekter, två snygga killar och självklart en snygg tjej också. Underligt nog inga sexscener dock, men utöver det innehöll den allt som en klassisk film inom denna genre brukar innehålla.

Är du sugen på en bra actionfilm, se den!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar