måndag 17 augusti 2015

Would you rather book tag

Hittade den här taggen hos Bellas Bokblogg. Och eftersom jag ändå sitter och väntar på att bibblan ska öppna så att jag kan gå dit kan jag ju lika gärna passa på att fylla i den ;)

Would you rather only read trilogies or only read stand-alones?
Jag föredrar egentligen fristående böcker men det blir ofta trilogier eftersom det mest finns sådana inom fantasy (eller längre serier). Men anledningen till att jag föredrar fristående är att jag oftast inte brukar komma längre än första boken. Det finns så mycket jag vill läsa att jag sällan väljer att fortsätta läsa en serie, då måste den vara något alldeles speciellt. Just därför gillar jag att läsa fristående, för då slipper jag känna mig dum som inte läser klart de resterande delarna. Men är det däremot en jag verkligen fastnar i kan det vara skönt med trilogi eller serie så man får mer av det goda!

Would you rather only read male or female authors?
Jag läser i stort sätt enbart böcker av kvinnliga författare. Det är dock inget jag har reflekterat över innan, men när jag tänker efter är det faktiskt så. Vet inte riktigt varför.

Would you rather shop at Barnes and Noble or Amazon?
Tänker som Bella och översätter detta till fysisk bokhandel vs nätbokhandel. Jag är lite kluven i denna fråga. Bokhandeln är supermysig att strosa runt i men jag köper sällan något där. Anledningen är förstås att det oftast är extremt dyrt. På Bokus kostar inte böckerna mycket mer än de gör om man köper direkt från författare/förlaget, därför väljer jag ofta dem. Snål smålänning som man är! ;)
 
Would you rather books were made into TV shows or movies?
TV-serier. Anledningen är kort och gott att de filmer jag sett på sistone som är gjorda utefter en bok inte har varit särskilt bra. Det är ofta mycket som inte kommer med, karaktärerna blir inte utvecklade på rätt sätt och har man inte läst boken är det inte alltid man fattar någonting. Så nä, TV-serier. Där har de mycket mer tid att gå in på detaljer och lära känna alla karaktärer. 

Would you rather be a professional author or reviewer?
Författare. Skulle aldrig orka vara en professionell recensent. Känner mig så elak om jag ska skriva om en bok jag inte tyckte om x) 

Would you rather be a librarian or a bookseller?
Åh, det var svårt. Men jag gillar ju att vara säljare så jag måste väl säga "bookseller". Annars älskar jag bibliotek, men jag vet inte om jag hade passat som bibliotekarie. Jag är inte direkt tystlåten av mig, haha!

Would you rather only read ebooks or physical books?
Ljudböcker säger jag, fastän det inte finns med ;) Och om jag måste välja något av alternativen ovan säger jag fysisk bok. E-böcker får jag oftast ont i huvudet av. Men noveller eller kortare romaner funkar att läsa i e-bokformat! 

Vet inte riktigt vilka som gjort den här, så jag väljer att inte tagga någon. Den som vill hänga på och ha lite tidsfördriv får gärna säga till så kan jag klicka in och läsa vad ni svarat :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar