onsdag 2 september 2015

Mina tankar om: Hundar, hus och hjärtats längtan

Titel: Hundar, hus och hjärtats längtan
Författare: Lucy Dillon
Förlag: Bonnier Audio
Antal sidor/spellängd: 13h, 56min
Serie: -

Om boken (från Bokus)Juliet har nyligen förlorat sin älskade man Ben. Endast trettioett år gammal och änka stannar livet för Juliet. Hon isolerar sig hemma och tillbringar dagarna framför teven. Desperat försöker hon följa råden i olika självhjälpsböcker och väntar förhoppningsfullt på den magiska ettårsdagen då hon enligt böckerna ska ha lämnat det värsta bakom sig.
Hennes syster Louise lever ett på ytan perfekt liv. Hon är gift med framgångsrika egenföretagaren Peter, de har lilla sonen Toby och lever i ett snyggt, toppstylat hem. Men sedan barnet kom saknar Louise något i sitt äktenskap ...
När mamma Diane lyckas locka ut sin ena dotter, Juliet, på hundpromenader, först med den egna lilla terriern Minton och snart även med andra hundpersonligheter i grannskapet, börjar det hända saker ...



Mina tankar: Det bästa med Dillons böcker är att de är så lätta att leva sig in i. Karaktärerna hon bygger upp och de scenarion som hon sätter dem i känns så verkliga och det är inte svårt att tänka sig själv i den sitsen. 
Jag fastnade snabbt för både Juliet och Louise och kände för dem båda på olika sätt genom bokens gång. Juliets starka förvirring och sorg efter att ha förlorat sin man smittade verkligen av sig och man undrade hur i hela friden hon skulle ta sig upp ur det där. Och jag kunde verkligen relatera till hur pass stor del djuren blir av hennes liv och hur hundarna faktiskt är dem som får henne att våga möta världen igen. 
Louise kände jag också väldigt mycket för. Hur hon känner att hon tappat bort sig själv när hon blivit mamma och inte alls vet vem hon är längre. Men samtidigt kände jag att hennes problem kanske kändes lite små i jämförelse med Juliet som ändå förlorat sin man.. Men samtidigt var det fint med perspektiv och att få se det hela ur två olika synvinklar. 
Jag gillade verkligen bi-karaktärerna också. Framförallt familjen som bor granne med Juliet och man kände sig verkligen glad att de hittade varandra. 

Så ja, kort sagt är det en bok som väcker mycket känslor och är allmänt härlig att lyssna på. Väldigt målande både när det kommer till omgivningar och känslor. En perfekt bok såhär på hösten!

Betyg: 10/10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar