tisdag 8 september 2015

Tankar efter skolstart

Nu är jag snart färdig med första delkursen i skolan. Den här delkursen har varit en övergripande introduktion till MKV och vi har fått några "testa-på-uppgifter". De har tagit upp vad vi kommer att arbeta med under första terminen, senare under utbildningen samt vilka möjligheter vi har när det kommer till utlandsstudier och praktik. Mycket tankar har väckts såhär i början, tankar som liksom legat och slumrat ett tag. Jag har i stort sätt bara haft mina böcker i huvudet den senaste tiden även om jag försökt att koncentrera mig på annat emellanåt (såsom mitt radioprogram exempelvis). Men böckerna och författarskapet har tagit störst plats. Så det är faktiskt lite svårt att ställa om hjärnan nu. Att koppla bort böckerna lite och fokusera på annat. Dessutom stör det mig lite att de här gamla drömmarna kommer till ytan igen nu när jag hade ställt siktet på ett annat håll. Men jag tänker att det inte är värre än att jag helt enkelt får försöka uppfylla fler drömmar under mitt liv. Ett drömyrke och ett underbart fritidsintresse kanske? Vore inte fel!

Idag fick vi besök av Andreas Söderlund som tidigare studerat MKV med inriktning Medieproduktion och nyligen startade upp nyhetssajten JKPG Live. Jag måste säga att jag är rätt förundrad över hur många nyhetsförmedlare en såhär liten stad kan ha. Hur kan alla gå runt? Det är obegripligt. Men tydligen så går det! Föreläsningen var väldigt givande och jag kände verkligen att jag valt rätt utbildning. Mitt mål har tidigare varit att bli journalist. Nu är jag inte hundra procent säker längre, men jag älskar fortfarande det yrket och chansen är ändå stor att det är där jag hamnar i slutändan såvida jag inte hamnar i ett teknikrum i en tv- eller radiostudio någonstans.
Den andra gästföreläsningen var med två kvinnor som också gått MKV fast med inriktning Global Communication. Jag ska vara ärlig att säga att jag inte hade läst särskilt mycket om de andra inriktningarna när jag sökte eftersom jag var så väldigt säker på att just Medieproduktion var inriktningen för mig och ju mer jag hör om de andra tre inriktningarna desto mer säker känner jag mig. Global communication var absolut ingenting som intresserade mig. Men det var förvisso ganska skönt, för då slipper jag gå och tänka på att jag valt fel inriktning.

Något som Andreas påpekade var hur viktigt det är att göra det bästa av sin skoltid och det är något som jag har funderat på mycket ända sedan jag fick antagningsbeskedet. HUR ska jag göra det bästa av min skoltid? Det finns tre föreningar jag vill gå med i, en hel del kurser jag skulle kunna tänka mig att läsa utöver utbildningen och när jag lite snabbt tittade runt på skolbiblioteket upptäckte jag att där fanns väldigt mycket litteratur som skulle intressera mig. Frågan är bara hur man ska ha tid att göra allt. Fokuset måste ju ändå ligga på skoluppgifterna, men som jag har förstått det är det emellanåt perioder då vi har det rätt slappt och det är väl då som de här extra aktiviteterna skulle gå att flika in.. Dessutom finns det som sagt goda möjligheter till utlandsstudier i slutet av utbildningen, något som jag känner mig väldigt sugen på. Just nu är jag väldigt inställd på England, men återstår att se vad det blir sen i slutändan!

Och sen är det ju det här med böckerna då då. En bekant tyckte att jag borde lägga något på hyllan men jag är fast inställd på att det ska gå att göra både och. Kanske tar det lite längre tid att få ut en bok men i övrigt borde det fungera.

Mycket tankar just nu med andra ord. Tror det här kommer bli några riktigt givande år!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar