söndag 11 oktober 2015

Vad tycker ni?

Jag funderar rätt mycket på hur mitt nästa omslag ska se ut. till den bok som inte har med Mellody Looh serien att göra. Jag har pratat med min illustratör och hon kan tänka sig att rita hela omslaget åt mig vilket jag tror kommer bli jättesnyggt. Dock är jag alltid rädd för att ett illustrerat omslag ska få folk att tro att det är en barnbok (men det kanske bara är en dum förutfattad mening?). Därför tittar jag på lite andra alternativ. Min första tanke var förstås att jag skulle fota själv, så som jag gjort till Mellody Looh, men jag lyckas inte hitta en modell som känns rätt plus att jag måste beställa hem rätt kläder och assessorer så kostnaderna skenar iväg ganska snabbt där. Men så kom jag och tänka på att många - både egenutgivare och stora förlag - köper in bilder till omslag. Så då började jag titta på det istället. Men fy vad svårt det är att hitta en bild på en tjej som inte ska se sensuell ut. Jag vill ha Agent 47 fast i kvinnoform. Med knivar i bältet och en pistol i handen. Assessorerna måste förstås inte vara där, men ansiktet, blicken, utstrålningen och framförallt kläder (ja, de flesta jag hittat hittills med tillräckligt intensiv blick har varit nakna)..  Ska det vara så svårt?! Testade till och med att söka på feministiska bilder, men även då kom det upp halvnakna brudar som skulle se sexiga ut. Suck ...

Så nu är jag väl lite tillbaka på det där med ett illustrerat omslag. Kanske är det bäst, så att jag kan få henne att se ut så som jag vill plus skapa den rätta känslan i bakgrunden. Tror ni att illustrerade omslag funkar även på en vuxenbok eller är det dumt att köra på det? 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är fint. Jag har sett en hel del utländsk chick lit med illustrerade omslag och skulle själv kunna tänka mig något liknande om jag hade möjligheten. Många grafiska romaner och seriealbum har ju också skitsnygga omslag och det syns ju lång väg att de inte riktar sig till barn.

    SvaraRadera
  2. Det ska nog inte vara några problem att köra ett illustrerat omslag på en vuxenbok :) Tror att mycket hänger på känslan och atmosfären :)

    SvaraRadera