torsdag 29 oktober 2015

NaNoWriMo 2015!

Nu är det snart dags igen. NaNoWriMo drar igång på söndag och jag kunde väl ha varit lite mer pepp än jag känner mig just nu, haha, men det kommer hoppas jag! Jag är så extremt velig kring vilken berättelse jag ska skriva på. Troligen blir det den som jag känner mest för på söndag ^^ Jag har oavsett planerat både för "Hämnden" och för min pirathistoria som har arbetsnamnet "Sagan om Jolene" så vilken som av dem funkar. Först var jag helt extremt taggad på att skriva färdigt "Hämnden" som jag skrev på förra året, men sen blev jag sugen på att skriva om pirater istället så nu står jag här och velar dagarna innan ^^ Nåja, huvudsaken är att jag skriver, oavsett vilken av dem det blir!

För er som missat vad NaNoWriMo är för något så står det för: National Novel Writing Month och går ut på att skriva 50 000 ord på en månad. Kanske låter det konstigt och lite som självplågeri (vilket det är en stor del av tiden också, haha) men det är faktiskt väldigt kul och känslan efter att ha klarat det är fullständigt magisk! Första året kom jag bara upp i 17 000 ord, men det gav mig samtidigt en väldigt bra grund som jag inte skulle ha fått annars. Förra året däremot (som var mitt andra) kom jag ända in i mål och jag hoppas verkligen på att lyckas med det även i år. 

Mitt bästa tips är att inte tänka så mycket på vad du skriver. Känner du för att slänga in ett slagsmål, en komet som kommer, en sexscen eller några fullständigt överflödiga karaktärer: GÖR DET! Tänk inte att "det här kommer ändå redigeras bort sen" för det spelar ingen roll. NaNoWriMo handlar om att få till ett första utkast och att utmana sig själv. Första utkast ska inte vara bra. De ska vara en grund som du sedan ska bygga vidare på under redigeringsprocessen. Och vem vet, de där scenerna som du bara kastar in kanske visar sig bli bärande bitar längre fram? Eller så får du material för ett annat manus. Förra året gjorde jag så. Jag slängde in alla möjliga scener som vid det tillfället kändes rätt överflödiga, men flera av dem är faktiskt kvar i den redigerade versionen eftersom de var så bra. 

Så får du en idé, just go for it! Du kan alltid redigera efteråt. Här handlar det BARA om att få ner orden på pappret. 

Ett annat tips är förstås att samla på dig massor av inspiration innan det börjar. Gör listor på spotify med låtar som inspirerar dig, låtar som beskriver karaktärer eller händelser som du vill få med i boken. Skapa anslagstavlor på Pinterest med bilder som du kan titta på när inspirationen sinar, hitta bilder på folk som ser ut som dina tänkta karaktärer och bilder som visar de omgivningar du vill att din historia ska utspelas. Det kommer vara väldigt användbart! 

Mina spellistor gillar jag inte att dela med mig av eftersom jag lyssnar på rätt pinsam musik emellanåt, haha. Men är ni sugna på att se mina anslagstavlor på pinterest kan ni klicka in här

Lägg gärna till mig på nanos hemsida också så kan vi följa och peppa varandra: misspoopuu (ja jag heter fortfarande så där, lyckas inte ändra ^^) 

Lycka till allihopa!! Nu skriver vi de bästa böckerna världen någonsin skådat!


2 kommentarer:

  1. Konstigt, jag fick inte upp några resultat när jag sökte på ditt användarnamn. Jag heter i alla fall Anna E Pettersson där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det kan vara något fel med sökningsfunktionen idag för jag har försökt hitta flera stycken men det kommer upp att ingen av dem finns (till och med sökt på bara efternamn men står 0 träffar vilket känns rätt orealistiskt). Får försöka söka på dig och se om något kommer fram :)

      Radera