torsdag 5 november 2015

Comic con gamex!

I helgen drog vi iväg till huvudstaden för att gå på Comic Con Gamex! Det var första gången vi var på Comic Con och jag blev i alla fall inte besviken. Så länge som man inte jämför med USA så var det en jättebra mässa! ;)

Vad är Comic Con?
Ett konvent kring serietidningar, science fiction, fantasy, spel, tv-serier och ja, you name it! De flesta har nog hört om Comic Con i San Diego. Det är den första och jag misstänker att det fortfarande även är den största versionen av mässan. Numera arrangeras Comic Con i de flesta huvudstäder runt om i världen och nu finns det alltså i Sverige! Just Comic Con Gamex som vi var på har även stort fokus på gaming.

Vad kan man se där?
Såå mycket! Cosplay, comics, nördiga prylar, nya spel som inte släppts än, fantastiska illustratörer som du aldrig skulle hittat annars m.m. Du kan även besöka de olika scenerna där schemat är fullspäckat med cosplaytävlingar, paneler och annat skoj!

Skillnaden mellan SciFiWorld och Comic Con?
Eftersom jag varit på båda dessa mässor nu kände jag att jag ville jämföra dem lite. Min uppfattning är att SciFiWorld inte är fullt lika populärt som Comic Con. Nu när vi var på CC så såg vi knappt golvet eftersom det var så extremt mycket folk, så brukar vi inte känna på SFW. En annan skillnad är att det kommer lite mer kända kändisar till CC (ex Ian McElhinney som spelar Barristan Selmy i Game of Thrones och Clive Standen som spelar Rolli i TV-serien Vikings) medan SFW mest har B-kändisar såsom Indiana Jones stunt double. Cosplay verkar också variera lite grann. Fler klädde ut sig på CC än vad vi är vana vid från SFW. Men samtidigt kan jag tycka att SFW har lite större fokus på just nördiga prylar (men det kan också ha varit för att den här Comic Con även hade fokus på gaming och då föll säkert lite bort). Överlag kan man väl säga att SciFiWorld är en liten miniversion av Comic Con. Båda är väl värda att åka på!

Min upplevelse i korthet:
Mässan höll på från fredag till söndag, men vi valde att nöja oss med lördagen. Först var jag lite orolig för att vi inte skulle hinna se allt men det gjorde vi utan problem som tur var. Mässan var inte riktigt så stor som jag hade föreställt mig, men trots det fanns där massor att titta på. Flera montrar kände jag redan igen från SciFiWorld men det fanns en del nya och just allt fokus på gaming var intressant. Jag har aldrig varit på ett konvent som är inriktat på just gaming eftersom jag själv inte är så intresserad av det men måste säga att det var rätt kul att se alla nya spel, prova på (om man orkade stå och vänta i kö i 40 minuter först) och se hur pepp alla spelnördar va.
Min favoritdel av mässan var nog deras lilla Ö av illustratörer. Jag har ju bestämt mig för att fylla kontoret med vackra och inspirerande illustrationer så det var lite himmelriket för mig ;) Alla var så sjukt duktiga också, blev väldigt imponerad!
Även om mässan var mindre än jag trott att den skulle vara så var den väl värd att åka på och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att ställa ut där något år också. Så härlig atmosfär!

Nog med text nu. Hälften av er har troligen inte ens läst det här ;) Nu kommer lite bilder istället!

Här kan ni även läsa inläggen från:
SciFiWorld Stockholm
SciFiWorld Göteborg
SciFiWorld Helsingborg



Batman och Harley Quinn (en av de många versionerna av henne som vi mötte på mässan)

Haha alltså jag orkar inte med den här bilden. Men den va ju lite kul ;) Världens gladaste assassin!


Vi var ju förstås tvungna att ta en ny bild med batmobilen!

Anna Jakobsson Lund från Annorlunda förlag! 

Lisa Robebrand från Fantasi-förlaget signerar tillsammans med sin författare Elin Niklasson!



I found the Iron Throne! 

Poison Ivy var också populär på mässan, nästan lika många var utklädda till henne som till Harley Quinn!

 Så här mycket folk var det när vi kom. Blev ännu mer sen, då såg man inte ens gången ^^

















Ian McElhinney (Barristan Selmy) och Ian Beattie (Meryn Trant) från Game of Thrones var där och signerade! Måste dock säga att jag tycker att de där killarna kändes liiiite väl små för att titta på GoT. Men tydligen inte ^^


Cosplay-tävling! Klicka på bilderna för att se dem i större format :) 
















Vad vi kom hem med (plus några affischer som ni kan få se sen när vi skaffat ramar):




En otroligt häftig illustration av illustratören Charlotta Bävholm!

Fantastiska illustrationer av illustratören Alex Aasen

1 kommentar:

  1. Så kul att läsa detta. :) Var själv på comic con och hade jättekul. :) Var där alla tre dagar faktiskt. :) Någon gång måste jag till USA dock. Känner att det bara måste upplevas haha X) Men det är kul att vi har comic con här också även om det är mycket mindre ^^

    SvaraRadera