onsdag 18 november 2015

Författare = grammatiknörd?

Idag har jag tenta. Näst sista uppgiften i delkursen jag går just nu som utöver tentan har varit ganska lätt. Det har mest varit lite repetition på saker jag gjorde när jag gick IT-media på gymnasiet. Nästa kurs däremot handlar om "språket som arbetsredskap". Skrivande alltså. Låter ju kul bortsett från att det är fokus på korrekt grammatik. Många blir förvånade när jag säger att jag inte gillar grammatik. Som om jag skulle älska det bara för att jag älskar att skriva. Men för mig hör det inte riktigt ihop.. Jag har alltid hatat grammatik i skolan. Det var plågsamt och besvärligt. Jag kunde aldrig få in alla benämningar i huvudet och jag kan dem fortfarande inte. Jag bara skriver, helt enkelt. Så nu är jag lite orolig. Risken finns att jag kör fast på uppgifterna bara för att jag vet att de måste vara så grammatiskt korrekta och då får jag inget skrivet istället.. Men förhoppningsvis kan jag försöka tänka så som jag gör när jag skriver ett manus: språket kan jag redigera efteråt.

Ja ... Det jag ville säga med det här inlägget var väl att man inte automatiskt är grammatiknörd bara för att man är författare eller tycker om att skriva. Finns nog grammatiknördar som inte skriver böcker också skulle jag tro. Eller?

Nu ska jag få i mig någon ordentlig frukost och försöka tänka att den här tentan kommer gå bra x) haha

Från inspelningen igår. Ni följer väl @kaffepausjkpg på sociala medier? :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar