fredag 20 november 2015

Tankar om BTJ...

Nu när det är en ny bok på G har förstås frågan om BTJ dykt upp i skallen på mig igen. Jag har ju känt att jag rent ekonomiskt förlorar på att sälja till biblioteken då de delvis vill ha rabatt (på ett f-pris där jag redan knappt tjänar någonting) plus att de vill ha gratis frakt. Om man ska titta på antalet läsare så tjänar jag förstås på att böckerna finns på biblioteken eftersom många lånar istället för att köpa. Men ändå, det känns inte helt värt det.

För ett tag sedan läste jag att BTJ hade ändrat sig angående frakten och att förlaget numera inte måste stå för den. Detta gjorde mig förstås väldigt lättad, men nu när jag skrev ut blanketten som ska skickas in upptäckte jag att det fortfarande står att de vill ha böckerna fraktfritt. Så jag frågade i Egenutgivarna på facebook och fick svaret att jag själv måste skriva ut fraktsedel via dem och skicka böckerna, vilket blir ett problem eftersom jag inte skickar böckerna hemifrån utan allt sånt går via Publit..

Så nu har jag mailat Publit för att se om det på något vis går att utnyttja det där ändå så att jag slipper går back på varenda bok jag säljer till biblioteken, men jag har en känsla av att det inte kommer gå. Därför försöker jag komma på alternativa lösningar. Den enda jag lyckats komma på än så länge är att publicera två upplagor av samma bok, en som ska till bokhandlarna för att säljas vidare till privatpersoner med det vanliga priset och sen en som är dyrare och säljs till BTJ. Osäker på om det fungerar dock, men det är enda lösningen jag kommer på just nu. För då skulle jag kunna inkludera frakten i priset redan från början till BTJ.. Men det känns ju lite besvärligt också ^^

Samtidigt kan jag ju inte exkludera biblioteken eftersom många som sagt läser böckerna där istället för att köpa dem.

Det är den här företagsdelen jag inte tycker om ^^ Jag önskar att det fanns någon som bara kunde berätta för mig hur jag ska göra hela tiden när det kommer till detta. Vore så mycket smidigare x)

Sen har jag inte förstått det här med ersättningen man ska få för utlånade böcker heller för den delen. Förstår inte HUR man får den eller VART man får den ifrån. Men det får jag fundera på en annan dag. Nu ska jag fortsätta jobba med inlagan..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar