Brukar du be om/ta emot recensionsexemplar? Vad tycker du om de krav som förlagen ibland kan ha för att skicka ut recensionsexemplar (exempelvis när det gäller bloggens besöksantal)? Och vad anser du att du har för skyldigheter som bokbloggare när det gäller recensionsexemplar?

Jag är ju rätt skeptisk till recensionsexemplar. I början tyckte jag det var superbra och såg det som en möjlighet att läsa många fler böcker utan att behöva köpa dem. Men sen konstaterade jag att det sätter en väldig press på läsandet och eftersom jag är en rätt seg läsare tycker jag att det är väldigt jobbigt. Dessutom gillar jag inte att känna "tvång" till att läsa en bok som jag egentligen inte är så sugen på. Därför tar jag bara recensionsexemplar som jag verkligen, verkligen, verkligen vill läsa och inte kan leva utan. Annars köper jag dem hellre eller lånar på biblioteket för att slippa känna press från författare/förlag eftersom det ofta ger mig en negativ inställning till boken som ofta inte alls har med boken i sig att göra. 
Har inte stött på något förlag som frågat efter besöksantal eller dylikt, däremot har jag fått vissa krav om på vilka sidor recensionen ska publiceras och det kan jag som själv är författare förstå eftersom man vet vart recensionerna kommer synas mest. Så det har jag inget emot!

Lät kanske lite flummigt, haha. Men ja, så är det med det! ;)